torsdag 25 november 2010

Det Sprider Sig En Underbar Doft Här Hemma

Fortfarande en jädrans djup och envis hosta. Kondition som en 90 åring och trött så jag nästan behöver hålla upp ögonlocken med tändstickor. Kan knappt komma ihåg när jag hade en liknande förkylning senast. Var tvungen att ha en date med herr Dr igår. Trycket över bröstet och den tunga andningen känns inte helt ok, men endast lite "rassel dassel" hördes sa han. Uppmanades att hålla mig inomhus, vila och ta slemlösande och dämpande meducin för att undvika djupare infektion i luftrören. Så.............två lediga dagar blev raskt till en evighets frånvaro från jobbet. Tisdag är det arbetsdag på schemat igen och jag hoppas då vara  "fit for fight".

Vad göra när jag inte har feber så jag bara vill sova. Vad göra när energin inuti min kropp vill ut men skalet inte riktigt orkar. Jo, mellan hostattackerna börjar jag i sakta mak fixa lite advent här hemma. Lussebullarna är nu bakade och det doftar underbart i hela huset. Juldoftande cantuccis står näst på tur sedan är det att pyssla ihop adventsljusen. Får se hur långt orken tar mig idag. Fortsättning följer.



9 kommentarer:

Rejen sa...

stakkels dig, er så trættende med hoste og forkølelse...Fine billeder og lækre Lucia-boller og en fin kurv, har du mon selv broderet den...God bedring til dig...

Monica sa...

Vilken tid sa du att jag skulle komma på en kopp kaffe?...tycker mycket om saffrans bullar...*fniss*....Nej kära älskade Mie, nu ska du försöka kurera dig! Det sliter på kroppen att gå såååå länge med förkylning!
Var rädd om Dig! Försök att ta det med ro.
Lång varm äkta inerlig Kram från mig.

Rigmor sa...

Kära hjärtandes skulle min mors gamla faster ha sagt...och ojandes slagit sig på knäna, sicket elände med denna förkylning! Man ska vara rädd om sig, håll dig inne och ta det lugnt! Å se till att du blir lite extra uppassad...!!
Några lussebullar har det inte blivit här än, får väl bli lite längre fram. Tills dess får jag väl gynna bagaren på Skogaholms...han ska väl leva han också!!
Ha det gott och krya på dig!!
Kram

Anonym sa...

Usch och fy för hosta.. HOppas du snart blir bättre.. Kram LillPaula

Annelie sa...

Tänk om jag vetat, jag har haft/har det precis likadant.
Vi kunde krypit upp i soffan med en varm kopp choklad (med massor av vispad grädde på) och bara tyckt synd om varandra. Och njutit av dina fina lussekatter förstås. De ser helt undera ut.
Min förkylning har mer satt sig på stämbanden, har tappat rösten, fast det är ingen förlust säger somliga...

Kerstin sa...

Ååååh, vad det ser gott ut. Tycker du ska äta både en och två som kompensation för den envisa förkylningen. Hoppas att du blir piggare snart. Det står ju en jul för dörren så du måste krya på dig. :)
Ha en fin kväll och sköt om dig.

Viola sa...

Er det herfra den nydelige bolledeigen kom fra ja..! Så skjønne lusekatter du har bakt!! :)

Stakkars deg vennen, er du ikke helt bra?! Håper det går seg til, når du får et par dager å komme deg på..! Jeg er også noen dager helt uten energi, søvnig.. men ikke noen forkjølelse eller influensa. Nå håper jeg du fort blir bra igjen, kos deg alt du bare kan imens! :)

Fra meg får du noen gode bedringsklemmer! :)

Viola sa...

jeg mente: den nydelige bolleduften!! ;)

Susanne sa...

Åh, nu blev jag jättesugen på lussekatter... fina bilder, kan nästan känna doften :-)

Ha en toppenfredag!
Susnne