söndag 21 november 2010

En Resa

Tävlingsdax den här veckan hos Fototriss med presentkort på 3000 kr från Solresor som pris. En dröm vore att någon gång få möjligheten att tillsammans med min kamera få uppleva Kenya och Tanzania. Djurlivet och dess natur fascinerar mig enormt.

För drygt tre år sedan startade jag en fantastisk resa. Tillsammans med min dåvarande kompis, en Olympus kompaktkamera, började jag se tänkbara motiv på ett helt annat sätt än tidigare. Jag vågade dessutom börja stå i olika knasiga ställningar och även kräla på marken för att hitta den bästa vinkeln för en tänkbar bild. Det var nu adjöss med alla vanliga "rakt upp och ner" bilder. Så småningom började jag växa ur min Olympus och investerade i en systemkamera, min nya kamrat Nikon D90.

Denna resa pågår hela tiden. Den är utvecklande och öppnar upp oändliga möjligheter för roliga möten med andra människor, spännande miljöer att besöka och nya kunskaper att prova ihop med min Nikon. En resa som ger mig möjlighet att uttrycka mig i den underbara konstformen fotografering. Det är en resa som ger mig enorm sinnesfrid och harmoni. Och det bästa av allt..............det är en resa som aldrig tar slut :-).

Min triss består av bilder på en rackarns gammal kamera jag hittade i ett förråd på jobbet. Den är nu pensionerad efter många års trogen tjänstgöring som mikroskopkamera.




29 kommentarer:

Axart sa...

Mycket vacker triss:), jag kan tro du har en fin kamera i handen också:) (och en bra fotograf bakom den naturligtvis)

AX

Della sa...

Den bästa av resor! Jag är inne på samma. Också med Nikon D90. :-)

Ingrid sa...

Vilken trevlig vinkling på resetemat!

Tack för din kommentar hos mig och ha en fin söndagskväll.

Jane sa...

Det är en härlig resa du gör och som kan pågå tills du "kliver av" :)
Bra triss!

Unknown sa...

Morrn Marie.

Den kameran kan inte vara mycket använd till och med den silver/guldfärgade "passed"-lappen
sitter kvar. Har du "tagit hand" om den? Objektiv till dagens Nikon passar, t.ex D90:s men inte G-objektiv.

Snygga bilder.

Ha de bra.

Hasse A

Cecilia Artista sa...

Visst är det underbart! Vart vi än åker så kan det och blir det en härlig fotoresa!

cat sa...

Ja att göra en fotoresa så ofta man kan är underbart. Skönt att höra att det finns fler som krälar omkring i lustiga ställningar där ute :)

En sådan jättefin gammal kamera du visar!

Pysselfarmor sa...

Ja det är ju det vi gör alla fotobloggare..reser med kameran i ur och skur...och man kan väl säga att den där kameran har rest klart ;-)

Monica o Jacob sa...

Ja den har nog varit med om både det ena och det andra under sin resa;-)

Anonym sa...

En så underbar tolkning!

Pumita sa...

En tänkvärd reflektion över temat!

ormbunke sa...

Det är både en kul och dessutom lärorik resa man gör med en kamera.Och med dina fina foton har du lärt dig mycket.Ha de gott. Anita

Photos by Storm sa...

En bra tolkning och väldigt fina bilder på en gammal trotjänare/Lis

Leena sa...

En annorlunda resa, må jag säga ... Härligt! Fotografering är ett uppslukande intresse, och ibland undrar jag om man glömmer bort att se med egna ögon, inte bara genom linsen. Men det är ju så att bilderna efteråt får allt att komma tillbaka, så man ska ta bilder - kräla, krypa, klättra ... allt för att få just den bilden som som gör allt levande, igen.

Annelie sa...

O ja, vilken resa det är!
Och det var tack vare min kamera som jag fick träffa dig, bara det!
Jag håller med, det är en underbar resa som jag också hoppas aldrig tar slut!

Nina sa...

Snygg tolkning!

Monica sa...

Jättefina bilder. Jag fotar också med en D90, men har fått börja om från början så att säga... Från kompaktkamera och mycket "hjälp" till att man får kämpa lite. Ha det gott
//Monica

Kerstin sa...

Så fin triss, jag känner igen mig i ditt berättande. Tänk vad kameran öppnar ögonen på en. Man ser allt i ett nytt perspektiv, man har kroppsställningar man inte trodde att man kunde ha och man träffar nya människor. Helt fantastiskt. Jättefina bilder.
Ha en skön kväll.

Channal sa...

Härlig Triss, fin tolkning! / Anna

Anette sa...

Fiffig lösning! Det kan jag tänka mig är en resa det.......själv håller jag mig till min kompakta kompis:-) /Anette

Olga T sa...

Wow!!
Har du också haft (har) en FG 20?!
Nostalgikäslor!!
Snygga foton och jag har också haft en bra resa med min Nikon D90.

Beppan sa...

En välbekant resa - jag är mitt uppe i den också!!! Lär mig nya saker i fotvärlden hela tiden.

Kul variant på trissen med läckra bilder!!

Hans af Ekenstam sa...

En resa inom fotografin tar aldrig slut, perfekt skärpa och härliga kort skärpedjup, tummen upp.

LEna Norgren sa...

Fotoresor är fantastiska........

BP sa...

Dina bilder är ju alltid rent ögongodis, så även idag. En nostalgiresa i fotovärlden med världens vackraste bilder. Tack för den:-)))

Rantamor sa...

Härligt att du fångat en gammal vän till din kamera. Pensionerad ???
En annorlunda resa du bjuder på.
Fiffigt.

Ha d gott. En dag när vi vaknat till -20 burrrr.....

Elisabeth sa...

Verkligen bra tänkt!

Mia sa...

Vilken bra triss. Fina bilder och underbar resa.

Barnens Hjältar sa...

Smart och fin triss