fredag 26 november 2010

Advent






















Sååååå jag har längtat efter advent. Att få tända alla vackra ljusstakar och stjärnor inomhus, sätta upp granris och ljusslingor på verandan och pynta förstukvisten samt att få dekorera träden i trädgården med hundratals lampor. Att få börja baka och fylla hemmet med ljuvliga dofter som får sinnena att ana julens sakta intåg. Blir som pånyttfödd varje advent då äntligen den grå mörka och trista november kastas ut och december lyser upp med alla vackra pyntade hus och trädgårdar.

Lussebullarna är bakade sedan några dagar. Verandan och förstukvisten fixade jag igår. Det blev även lite bakning igår också. Mikabellas juldoftande cantuccis ska nu njutas till kaffet och glöggen på söndag. Idag ska det pyntas inomhus och till helgen får maken klättra runt i trädgården och göra "sitt". Uuuuunderbar känsla intar mina sinnen. T.o.m den långa och sega förkylningen känns lättare. Att sedan Kung Bore strösslat vitt puder över "min" stad några dagar gör det inte sämre. Ett riktigt vackert vinterlandskap kan vi nu njuta utav här i stora staden. Kunde inte komma mer lägligt :-)

Tema Fredag

10 kommentarer:

Rantamor sa...

Känner igen mig idina ord, så känner jag också inför advent. Och min sega aldrigsinandeförkylning håller också på att bli bättre.

Men du TA in tomtarna, dom fryser...
Men helt underbart arrangerat.

Och ditt foto på lussebullarna med den röda duken är bara underbar...

Idag ska jag baka mina jullimpor...ett recept från Finland..smaskigat goa.

Ha nu en jättemysig advent.

Jah Hollis sa...

Din entusiasm inför den stundande högtiden och för läget i allmänhet när november går mot sitt slut är smittande. Det är nästan så att jag börjar längta efter att få komma ut i de vita omgivningarna för att ta bussen till stationen. Fina bilder, och jag är övertygad om att de där lussebullarna är delikata. Det är något jag också uppskattar med årstiden. Får nog köpa med mig en till fikat på tåget.
Ha en fin helg du med!

Anette sa...

Jag minns nog din julkalender förra året så jag vet att du är en riktigt "julmänniska" om det nu finns något som heter så. Härliga, inspirerande bilder! kram Anette

Monica o Jacob sa...

Bra adventiga bilder, bäst är dom små tomtarna dom skulle nog Argos gilla att ha vid sin bädd;-)
Ha en skön första advent.

Sandbergs Fotoblogg sa...

Mysigt till 1000, och läckra bilder!

Elisabeth sa...

Korsstyngsbroderi och lussekatter påminner mig om barndomen. Jättefin bild.

sinneskatten sa...

Här kan man också njuta av snö i mängder...
I morgon skall alla stakar och stjärnor upp i fönstren sen är det bara att njuta av ljusen.

Anneli - A'la Foto sa...

Den översta bilden är jättefin! Snyggt med det röda i det döda...nä, förlåt det grå! :O) Gillar redigeringen mycket!

ha en fin kväll!

Pysselfarmor sa...

Vilka härliga julbilder....jag gillar också att pynta men det ska inte vara överdådigt så att allt försvinner i mängden. Jag "trappar upp" - litet första advent, ökar på för varje advent och så är det gran på julafton.
Ha en skön advent!

Misswhatsit sa...

Så fantastigt vackert och mycket stämmningsfullt.
Ha en fin första advent!