onsdag 23 februari 2011

Jag Har Bara Inte Tid


Japp då var jag tillbaka i verkligheten igen efter några sanslöst intensiva dagar i Göteborg. För det är faktiskt så att när man drar iväg på kurs och bor på hotell blir tillvaron likt en bubbla. Allt handlar om kursen och dess innehåll och umgänget blir bara tillsammans med de andra kursdeltagarna. Jag har lyssnat, läst, andats och pratat embryologi, cell- och molekylärbiologi, genetik, reproduktionsmedicin och EU´s vävnadsdirektiv. Underbart att få komma till jobbet i morse och använda händerna istället för öronen ;-).

Kursen var mycket bra men så otroligt mastig. Under tre dagar kändes det som om vi gick igenom halva masterprogrammet i ovanstående ämnen. Och mindre lär det då inte bli när jag i maj åker ner igen på den andra delen. Då ska ytterligare fakta klämmas in i den redan nu överfulla hjärnan.

Den stooooooora ångesten är hur jag ska orka plugga och hålla all information kvar i skallen fram tills examinationsdagen i början av juli. Examinationen som leder till en europeisk certifiering av mig som embryolog är väldigt viktig och jag kommer ge järnet för att klara den. Jag inser att ett måste är att redan nu börja läsa varenda lediga stund för annars falerar tidsschemat direkt. Så om ni undrar vad jag pysslar med på min lediga tid och på nätterna nu under våren och försommaren så vet ni. Jag plöjer igenom litteratur på omkring 5000 sidor. En baggis, eller hur ;-)

Jag ska försöka vara lite aktiv här på bloggen nu och då iallafall. Försöka hinna titta in hos er alla mina fina, duktiga och inspirerande blogg vänner och njuta av er fina fotokonst. Blir det sällan vet ni varför. Jag har inte tröttnat och jag har inte blivit förmer. Jag har bara inte tid.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Oj, jag förstår att du har att göra. Jag som gnällde häromdagen att det var så mycket att lära sig att kunna sköta kassan/receptionen på akuten! Hahahahaha, det är ju INGENTING mot det här!
Bra jobbat Marie och du kommer att klara det här med bravur!
Och du, snart är det ddags för vår date igen! Ska bli riktigt kul att se dig igen!

Monica sa...

Kära Mie, förstår Dig helt och fullt! Om du ska få den där stämpeln i baken....gäller det att ligga i. Du fixar det lätt som en plätt! Mailar dig.
Varm kram och puss i pannan från mig.