torsdag 19 februari 2009

Torsdags Reflektion

Min Torsdags Reflektion kom till mig igår så igentligen är det en onsdags reflektion jag bjuder på denna vecka ;-). I går packade jag med mig kameran i väskan på morgonen. Eftersom det lovades vackert, soligt och lite lagom kyligt vinterväder planerade jag att avsluta min arbetsdag lite tidigare för en fotorunda på sta´n. Som sagt jag spankulerade runt och fotade som en galning. Vantarna åkte av och på, på och av hela tiden ;-). Kunde inte vara utan dem eftersom kylan bet ordentligt i fingrarna, men heller inte behålla dem på hela tiden för då kunde jag absolut inte fota. Jag slank in på ett café i Gamla sta´n, beställde latte och en megamuffins (hallon) och njöt i min ensamhet i lugn och ro. DÅ kom det bara över mig, hur lyckligt lottad jag är. Underbar man och ljuvlig dotter, familj, underbara vänner, flexibelt arbete, trivsamt boende, möjlighet till resor, fritid och rekreation. Påminde mig själv att uppskatta det jag har och inte bara sträva efter att ha det bättre eller ha mer. Kom att tänka på en gammal kollega som en gång sa till mig: När livet känns fattigt, trist, tråkigt eller orättvist...........tänk att din bägare är halvfull och inte halvt tom. Latten och min muffins smakade ännu bättre efter den reflektionen. Jag fortsatte sedan min runda, nästan småhoppandes och nynnande med ett stort leende på läpparna, till platsen där C skulle hämta upp mig. Det var skönt att hoppa in i en varm bil efter den långa, kyliga psykiskt- och fysiskt uppfriskande fotopromenaden. På bilden ses Riddarholmskyrkans vackra torn som en siluett i eftermiddagsolen.

18 kommentarer:

Jules sa...

Underbar reflektion.
Det är så man ska tänka. Gäller bara att komma ihåg det.
Har inte vågat mig ut på fotorundor - det har varit (och är) jättekallt. Jag kan inte ta av mig vantarna utomhus - då tappar jag bokstavligen fingrarna (dålig cirkulation och lite blod) Jag väntar tills det blir varmare.
:)

Anonym sa...

Ja visst ska amn vara lycklig av hur man har det.
Efter min usla gårdag så fann jag min egna rikedom.
Den var lite dold, men jag såg den!

Kram

Ulrica sa...

Man, nej jag menar jag, behöver bli påmind med de orden ibland. Det är så lätt att rusa iväg efter mer utan att stanna upp och reflektera över allt det jag redan har. Tack, för att du påminde mig!

Anonym sa...

Vilken jättefin reflektion! Det finns minsann anledning att påminnas om att man ska vara tacksam för det man har. Det är så lätt att glömma det och bara önska mer och mer, bara se framåt och glömma att njuta av dagen.

Tack för din kommentar hos mig! /Ingrid

Husbilen Credo sa...

Toppen reflektion - just vad man kan behöva och bli påmind om.

Tack för orden hos mig,önskar dig en fortsatt fin torsdag!

Emma sa...

Visst är det härligt när det slår en hur lycklig man är egentligen. Låter som att det var en riktigt trevlig dag du hade igår, hoppas denna blir detsamma :)

Anette sa...

Så sant! Man behöver påminna sig själv ibland bara.
Fint är det i Stockholm, finns ju hur mycket som helst att fotografera där.... /Anette

Hedwig sa...

Underbara tankar. Det gäller att jämt och ständigt påminna sig själv om hur bra vi egentligen har det - hur vi än har det.

Pumita sa...

Vad glad jag blir av dina kloka tankar! Börjar nästan hoppa och skutta själv. Smittsamt värre! ;)

Anonym sa...

de där orden ska jag ta till mig för det är så man ska tänka...som man tyvärr man glömmer bort i vardagen...

Karin Berg sa...

Det brukar även jag tänka på - hur lyckligt lottad jag är- och även vilken vacker stad Stockholm är.

Veronica sa...

Underbar underbar reflektion!! Visst är det så, man ska vårda det man har!!
Jag jobbar som frukostvärdinna och i veckan så har jag jobbat sen i lördags och skall jobba fram till nästa lördag

Anonym sa...

Vilken fin reflektion! Det låter hur skönt som helst :-)

sinneskatten sa...

Vi har mycket att glädjas över.
och att leva nuet är en av de de viktigaste

Paula sa...

underbar reflektion...

Anonym sa...

Vilken fin reflektion och vad vacker riddarholmskrkan blev i det ljuset! Har alrig tänkt på att spiran är genomskinlig!

Anonym sa...

Trevligt med lite fritt arbete, så du kan ta en fotopromenad. Känner mig själv lyckligt lottad! Kul att göra stadspromenader då och då. Inte bara stressa mellan jobb och hem/familj. Visst är öl-/vinglaset halvfullt ;-)

Anonym sa...

Det var en tänkvärd reflektion du hade. Så borde man tänka lite oftare. Jag kan också få en sån där lyckokänla när jag tänker på allt fint jag faktiskt har. Min familj, mitt hem. Jag har ett arbete att gå till. Jag har nära till naturen. Tyvärr glömmer man ofta bort hur lyckligt lottad man är.