söndag 1 augusti 2010

Likt Ekeby I Gösta Berlings Saga

Rottneros Park anlades 1932-1959 av dåvarande ägaren av Svante Påhlson (1882-1959). Ansvariga arkitekter var Edvard Jacobson och Sven Hermelin vars tanke var att få parken att se ut som den gården Ekeby i Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga. Parken är fylld med underbara trädgårdar, anläggningar med vatten ett hundratal skulpturer av 32 namngivna konstnärer som Carl Eldh, Eric Grate, Christian Eriksson och Carl Milles.. Flertalet skulpturer utgörs av svenska konstnärers verk från 1900-talets första hälft. Idag ägs parken av Stiftelsen Greta och Svante Påhlsons minne.

3 kommentarer:

Pennelina sa...

Längtar tillbaka dit... till parken. Jag missade så mycket då jag var där, då jag inte orkar att gå runt hela parken på en gång.

Vackert!

Kramar från mig :-D

Susanne sa...

Wow, vilken vacker plats!! Och vilka bilder! Den sista bilden är verkligen en stor energikick med dess klara starka vackra färger!! Ha det gott och kram

Annelie sa...

Ja du Marie, fattar du hur kul det var med Pride?! Hur kul som helst!
Håller med om fotot på Gothtjejen. Har en serie på tre bilder på henne, fick ögonkontakt som varade en bra stund, och hon bjöd verkligen på sig själv. De gjorde dom i och för sig allihop, superhärligt.
Nästa gång vete tusan om jag inte ska vara med på partyt efter också....