onsdag 29 juli 2009

Med Nikon och Makroobjektiv I Högsta Hugg

Idag har jag turistat här i Värmland. Som varje år har jag besökt Mårbacka i Östra Ämtervik. Denna underbara vackra gård där Selma Lagerlöf växte upp. Gården gick ur släktens ägo i samband med faderns bortgång, men tack vare Selma´s litterära framgång kunde hon 1907 köpa tillbaka Mårbacka. Gården är idag bevarad som en minnesgård och visas för allmänheten precis som den var vid hennes bortgång 1940. I anslutning till gården finns en underbart vacker trädgård och jag tillbringade flera timmar med att strosa runt, njuta och fotografera. En kaffetår i bersån med en stöpaforskaka blev det också, mums ;-). Besök på Mårbacka är att rekommendera om du har vägarna förbi. Mer om Selma och Mårbacka kan du läsa på : http://www.marbacka.com/ Nu är det dags för att tända grillen. Laxkotletter, Fryksdalens underbart goda fisksås och färskpotatis och ett glas vitt vin står på menyn. Jag tror att en liten efterrätt kan tänkas slinka ner också. Ha en fin sommarkväll vännen :-).
Dagens temp: +20.
Dagens väder: sol, moln, sol.

2 kommentarer:

Ulrica sa...

Jag tror jag snart får bege mig till Värmland efter allt du berättat. En verkligen super ambassadör för landskapet.

En skön kväll på dig:)

Hero sa...

Låter som du har haft en härlig dag hos Selma. Jag har aldrig varit där, men någon gång blir det av.
ha det så bra/Maria