onsdag 15 juli 2009

Tungt

De senaste dagarna har varit jätte jobbiga. I lördags blev min älskade vän, fotvärmaren Pelle, akut dålig och efter besök hos djurkliniken i Karlstad bestämde vi att låta honom somna in. Pelle hade sedan några år en känd njurpåverkan, som många kastrater i högre ålder ofta drabbas av. Han har levt ett bra och piggt 14 årigt liv trots detta, men härom dagen blev det så påtagligt att njurarna nu påverkats så pass mycket att det inte fanns någonting mer att göra. Jag har alltid sagt att mina djur aldrig ska lida och även om det är fruktansvärt att behöva fatta ett beslut att låta djuret somna in, förknippat med så mycket sorg och ångest, så är det för mig en självklarhet att ta det steget när den tiden väl är inne. Personalen på djurkliniken var fantastiskt fina och lugna och det blev ett fint avslut trots allt elände. Jag höll Pelle i mina armar hela tiden och han somnade in lugnt och stilla i stort sett helt omedveten om vad som hände den dagen då han var så omtöcknad redan när vi åkte hemifrån. Vi bestämde att begrava honom här på landet, där han trivdes så fantastiskt bra och där han tillbringat så många fina somrar med jakt av sork, möss och fågel. Han "levde upp" varje år när vi kom hit och därför var det en självklarhet att han skulle få fortsätta sitt liv efter detta här i Sunne. Han har fått en fin viloplats på sitt favorit ställe där han alltid satt och spanade efter jaktbyten. Sov gott älskade vän.

3 kommentarer:

Viola sa...

Nei, kjære deg, hva er det du sier.. Tårene bare siler nedover mitt kinn når jeg leser dette.. Har du mistet Pelle, så leit, så trist.. Det var slik en vakker katt. Vet du, dette minnet meg om min forrige katt, hun ble 15 år, fikk kreft. Jeg må dessverre si at p-pillene trolig hadde sin skyld i det.. hun ble ikke sterilisert før etter godt voksen.. Jeg var så glad i henne, er det ennå.. Hun også fikk sin grav på landet, der hun ble med på ferier, der hun elsket å være. Hun også fikk sin siste sprøyte hos veterinæren.
Jeg føler med deg i dene sorgen. 14 år er mange år. Varm klem til deg fra meg.

Anonym sa...

Åh...jag förstår din sorg. Det är hemskt att förlora ett älskat husdjur.

Varma kramar och tankar

Ingela´s blogg sa...

Men så sorgligt, ja det känns att ta ett sådant beslut. Jag har själv gjort det. Häls Ingela