fredag 11 september 2009

ABC: Ö

Ögonfärg är färgen på iris, den färgade delen av ögat. Ögonfärgen kategoriseras vanligen som grön, blå, brun, grå eller melerad, som innebär en blandning av flera färger. Djur som är albino kan ha röda ögon, medan människor som är det har ljust blå ögon som i vissa ljus kan se röda ut då blodet lyser igenom. Andra djur, som till exempel katter och ugglor, kan ha gula ögon. Det kan hända att en människa med bruna ögon kan ha haft blåa när den föddes, eftersom proteinet melanin flyter in i ögonen efter ca 6 månader. Väldigt sällan kan man se människor som har olika färg på ögonen. Det kallas heterokromi. Detta är den näst sista bokstaven i fotoutmaningen ABC.

8 kommentarer:

Rimkogeren sa...

Man kan godt have bløjne uden at være blåøjet!! ((godtroende, naiv))

Viola sa...

Vakkert bilde av et vakkert øye! :) Jeg har aldri sett mennesker med en farge hver på hvert øye.. Men jeg har sett katter og hunder med hvert øye med hver farge.. det er rart i grunn.. Da har vi fått med oss to legemsdeler, du og jeg :) Klem!

Anonym sa...

Det var en nydelig farge på dette øyet! Jeg har grønne øyne, men har allrtid ønsket meg blå...flott løst!

Petunia sa...

Nydelig øye!!! Øye er veldig fascinerende. Man kan lære mye om et menneske ved å studere øynene. Det snakkes mye om kroppsspråk, men øynene snakker sitt språk!

Vestlandsjenta! sa...

Flott øye dette da! Artig å virkelig se inn i øynene på folk, da ser en virkelig hvilken farge de har!

Evami sa...

Flott øye, vakker farge på det:) Den mest kjente jeg vet om som har heterkromi,er David Bowie!

Anonym sa...

...og at tænke sig, at vi i dag kan købe øjenlinser i mange forskellige farver, så at man hurtigt kan ændre noget meget væsentligt udseendemæssigt!

Olga T sa...

Härlig bild!! Fint Ö-inlägg.