torsdag 10 september 2009

Skogsmulle

Idag var det ledig dag inför helgarbetet som stundar. Underbart väder med klarblå himmel, sol och bara lite vind. Helt enkelt en kanondag. Hade redan i början av veckan bestämt mig för att ägna dagen åt svampplockning. Tidigt gav jag mig ut med packad ryggsäck för att "reka" svamp terrängen. Trattkantarellerna hade kommit. Yes! De är på många ställen fortfarande små, men jag fick i alla fall ihop till fyra smörgåsar med svampstuvning. Yummi! Medhavd lunch åt jag på bryggan nere vid sjön i skogen och passade också på att "ta en lur" efter maten. Ja, jag var inte helt borta utan vilade bara tungt där i solgasset. Så underbart skönt jag haft det i dag. Inga måsten och ingen markservice utan idag har jag "bara varit". Nu är jag utvilad och fylld med solenergi och frisk skogsluft och rustad för helgsysslorna på jobbet.

7 kommentarer:

Ingela´s blogg sa...

Hej, vilken längtan jag fick efter svamp. Nu i helgen ska jag vara i Värmland, där vet jag var trattisarna håller hus. Får se om de har kommit. kram Ingela

Christina sa...

wow, trattisarna har kommit hos dig, härligt. Ser att du också passade på med en utelunch. visst är det härligt och man får passa på

Christina

sinneskatten sa...

Visst blir man lycklig när man hittar skogens guld.
Trattisar har inte jag hittat några än men ska ut en sväng i helgen.

Artlover sa...

Det där ser mumsigt ut. Jag åker till landet i helgen. Kanske blir det något liknande som du har plockat.
Hade fint!

Ninni sa...

Åh vad härligt det ser ut! Verkligen något att längta hem till. Tack för det!
Hoppas helgarbetet går som en dans nu efter din sköna dag.
Kram Ninni

Viola sa...

Å bare være til, er godt noen ganger, sunt også :)
Jeg synes det ble blåst stort opp i media i sommer om svineinfluensaen! Men så ble det bare så stille.. Jeg lurte på "Har den gått tilbake.." eller... er det så skremmende at ingen lenger gidder skrive om den i media.. Først nå i dag hører jeg at den store bølgen ennå ikke er kommet til Norge. Tre stykker har allerede dødd av den.. Noen hadde vel en sykdom ved siden av fra før også, av de.. Vaksinasjon er i fremste rekke lovet til de som er i faresonen, som er kronisk syke fra før.. Og de som jobber i helsevesnet.. Får absolutt alle i Sverige altså? Det tror jeg ikke de gjør i Norge.. La oss håpe at det ikke blir så ille som spådd..
Jeg hadde ett eller annet i kroppen, men rart det forsvant så fort!
Jeg skulle vært med deg og plukket sopp i skogen :) Masse flotte sopp du her viser frem! Ha en god helg, selv på jobben! Godklem til deg :)

Loppan Lorum sa...

Låter som en riktigt härlig dag! Kanske blir det en svamptur för oss också i helgen, invigning av stugan kan ju även innefatta invigning av hemliga svampkartan :)