tisdag 15 december 2009

Adventskalendern 15:e

Mie´s Nougatgömmor är farligt goda. Ta dig tid och baka dessa till jul och skäm bort dina gäster. Önskar dig en fin dag och be careful out there.

Ca 30 kakor.
125 g rumsvarmt smör
1 dl farinsocker
2 1/2 dl vetemjöl
70 g nougat
25 g mörk choklad

Blanda smör och farinsocker till en pösig smet. Använd gärna matberedare. Tillsätt mjölet och blanda till en deg.
Rulla degen till en längd, lägg den i plast och låt vila i kylen minst en timme. Sätt ugnen på 200 grader. Skär degrullen i 30 bitar och nougaten i små fyrkantiga bitar. Tryck ut degbiten i handen och lägg på en nougatbit. Nyp ihop och rulla till fyllda kulor. Lägg kulorna på plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen 10-12 minuter tills kakorna börjar få fin färg. Låt kakorna svalna. Garnera sedan kakorna genom att ringla över den smälta chokladen.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det hade jag gärna gjort.. om någon kunde tillverka laktosfri nougat :-/. Ha en fin dag! Kram

Hedwig sa...

De kakorna borde man testa, men de lär ju ta slut innan jag hinner få nån.

Mikabella sa...

Perfekt perfekt! Precis vad jag letade efter. Tar receptet i utbyte mot mina cantuccis ;) Min man kommer att ÄLSKA mig om jag bakar dessa. Tack för att du ger en extra trevlig och hkärleksfull jul :) Krammmmmmmmmmmmmm!!

Anette sa...

Det är farliga tider för godisgrisar............och julgodis har jag med idag.
Nu hoppas jag att mitt bredband ska vara fixat!
Kram Anette

Susanne sa...

Oj, dom lät goda!!!! Farligt goda!!

Jo sa...

Oj, vad goda de såg ut! Och ett snyggt foto, vad mer kan man begära? Tack för receptet!

Gunsside sa...

MM dette så deilig ut, kanskje det blir en prøve her ;)