onsdag 6 maj 2009

Boktipset

Boken handlar om de tre vännerna Mari, Anna och Fredrik som med sin imponerande samlade kompetens startar företaget Kleopatras kam. Affärsidén är enkel och genial: Kleopatras kam - företaget som löser alla dina problem. Tanken är att hjälpa människor med allt från skattedeklarationer till middagsbufféer och inredning. Företaget blir en omedelbar succé. En dag dyker den gamla kvinnan Elsa Karlsten upp på kontoret med en synnerligen märklig förfrågan. Jag har ett uppdrag åt er, säger hon. Jag vill att ni ska döda min man. Och hon är beredd att betala bra.

Maria Ernestam var ny som författare för mig när jag blev rekommenderad den här boken. Jag tycker hon skriver vackert om än med ett enkelt språk. Hon skriver med en enorm fantasi och som läsare dras man snabbt in i boken och har sedan svårt att sluta läsa den. Nyfikenheten växer och man vill bara ha mer. Det är en spännande bok, men också med allvarlig underton. Rekommenderas starkt.

2 kommentarer:

Ninnie sa...

Jag vill tipsa dej om annan bok av M. Ernestam, Busters öron. Den gillade jag mycket! Jag läste Kleopatras kam efter att ha läst och tyckt mycket om Busters öron, men blev faktiskt inte lika imponerad av den som av den första jag läste.
Jag skrev lite om vad jag tyckte här:
http://ninni-e.blogspot.com/2008/08/till-slut-har-jag-lst-ut-den-hr-boken.html

Ulrica sa...

Tack för att du delar med dig av dina boktips. Det uppskattas:)