måndag 11 maj 2009

Matte Får Utbrott

Fotvärmaren Pelle är en baddare på att jaga när vi är vid stugan i Värmland. Sorkar, fåglar, möss och ödlor står då på menyn. Däremot brukar jakten ligga nere när vi är hemma. Den mest sannolika orsaken till det är nog att tillgången på byte är sämre här i stan. Nu verkar det dock som om Pelle hittat ett bo eller i alla fall ett tillhåll för skogsmöss. Under två veckors tid har han släpat in små söta gulliga bruna möss. Oftast brukar han äta upp dem ganska omgående, men nu har han fått för sig att leka med dem och gärna länge också. Jag har inga problem med att han äter sin fångst för det är naturligt tycker jag. Ha är ju en jagare. Däremot gillar jag inte att han ska plåga dem. I går kväll fick jag nog. Katten kom in pipandes och jamandes med en mus och jag sa åt honom hur duktig han var (det hör ju liksom till att vi människor ska göra så) ;-). Sedan satte han igång leken och den höll på i evigheter. Jag satt i ett annat rum, men kunde höra pipandet från den lilla skogsmusen. Det bara skar i mitt hjärta och till slut, upprörd och sur på katten, högg jag tag i honom (med musen i munnen) och bokstavligen kastade ut honom genom ytterdörren. Han blev jätte paff och "tappade hakan" med följden att musen snabbt pilade iväg. Där satt han förvånad och med en min som såg ut som han tänkte vad var det som hände. Så full i skratt jag blev. Genom fönstret såg jag sedan hur han nosade upp musen och började leka igen, hm. Jag vände ryggen emot och gick därifrån. Ville inte se. Kan tala om att han inte fick sova hos mig i går natt ;-).

4 kommentarer:

Ulrica sa...

Hahaha... nä någon måtta får det faktiskt vara.

Paula sa...

Hihi kan riktigt se hur förvånad han blev...

Helena sa...

Jag hade gjort samma sak, men hos mig skulle katten inte ens ha fått komma in med en mus. Visst är katter jägare, men jag skulle inte klara att se min katt äta upp en mus -de är ju så söta! Som tur är är min katt innekatt, så här blir det aldrig några möss.

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Visst är det härligt när katterna kommer med sina presenter?!?
Döda råttor och ormar och annat smaskigt.

Förstååår inte varför du inte ville ha honom som sängkamrat i natt :)