torsdag 14 maj 2009

Torsdags Reflektion

Den här veckan reflekterar jag över alla olydiga filurer i trafiken som skadar andras fordon utan att ge sig tillkänna. När jag var på båtklubben sist hade jag parkerat bilden på en liten slänt intill en smal bilväg. Det är helt ok att ställa sina bilar där då det finns ganska få p-platser. Efter 2 1/2 timmas polering av båten återvände jag och fick till min förvåning se att någon backat in i fören (ja, jag är båtmänniska ;-)). Skador i kofångaren och det vänstra varselljuset knäckt. Fanns det någon lapp på framrutan tro, med något namn och telefonnummer att kontakta? Nej, såklart inte. Grrrrrrr. Visst, inga problem bilen är ju försäkrad, men allt arbete detta innebär för mig. Ringa försäkringsbolaget för skadeanmälan, åka till polisen och göra en polisanmälan, skadebesiktiga bilen, ringa försäkringsbolaget igen, skicka in besiktiningsprotokoll till försäkringsbolaget för att slippa självrisken, ringa och boka tid hos en verkstad, lämna in bilen på verkstaden och med det vara utan bil..........hm. Dalai Lama talar om att alltid se det goda hos människor och då jag försöker praktisera buddistiskt tänkande går mina tankar i spinn just nu. Svårt att se någon godhet hos en medmänniska som inte kan stå för sina handlingar. Alltså, idag har jag inte solsken i sinnet, men dock är vädret fint med sol som skiner. En utmaning i utmaningen idag, att visa hur långt våren kommit där vi befinner oss. Våren här i Stockholm är fantastisk med skir grönska och blommande rabatter fulla med vårlökar. Min bild är tagen i Humlegården i Stockholms innerstad. Funderingar från veckan och vårbilder från olika delar av Sverige hittar du hos Torsdags Reflektion.

7 kommentarer:

Trebarnsmamman sa...

Grrrrrrrrr och morr åt elaka människan som kvaddade din bil!!!!!! Oärligt, ohederligt och ojuste...så det så!

Men en vacker vårbild bjuder du allt på...jättehärlig tulpanrabatt :)

Erik sa...

Sorry, jag fnittrade lite menads jag läste ditt inlägg. Men visst finns det dumsnutar som bara flyr undan ansvar. Inte bara efter att ha kört på någons annan bil. Det finns smitare på arbetsplatser också. En sort jag inte är förtjust i. Kul att du kikade in hos mig. Håller med dig. En solsemester när svenska sommaren gömt sig är okej. Men våra härliga utdragna sommarkvällar är svårslagna! Vid flera resor utomlands har jag märkt en rullgardinseffekt. Ingen längre kvällning där inte. Dag, kort solnedgång, sedan natt ;-)
Ja, Humlan var fin senast jag vandrade förbi!

Henry sa...

Välden är ond! Förr kunde man skilja på mitt och ditt!
Hoppas att tulpanerna får vara ifred.

foto CHIP sa...

Fy attan att du skulle behöva komma i vägen för en sån dåre. Kollade du om någon sett ngt?
Jag tror solen kommer att lysa lite extra på dig en vacker dag :)

Anonym sa...

Det är väl tur att du har såna vyer som på bilden att titta på när folk bär sig åt så där.

Emma sa...

Usch vad irriterande med sånt där!

Ps. Det var toppenväder på Gotland :-)

Anonym sa...

Bakom Dalai Lama:s leende döljer sig en historia av förtryck av värsta sort.
I Tibet har munkarna styrt fram till 1950 då kineserna dök upp.
Innan dess hade en kvinna som
du samma värde som en sten.
Och stenar finns det många
av i Tibet.
Det var ett kastväsende
och slaveri som var grymt
på alla plan.
Så jag ser inte Dalai Lama
eller nån annan diktator som
en förebild.
Ett fritt Tibet blir en
religös diktatur.
Inget annat.
Jag ser dock inte Kina:s styre
som bra heller.
Men bättre än det jag beskrev ovan.