söndag 28 juni 2009

ABC: Q

ABC har nu kommit till en inte allt för enkel bokstav, Q. Jag var tvungen att googla på denna bokstav och fann då Q-förkortningar. Det är en uppsättning fördefinierade treställiga förkortningar som används vid radiokommunikation, speciellt vid telegrafi. De är fastställda av Internationella Teleunionen (ITU) av Radioreglementet, som är en bilaga till Internationella Telekonventionen. Förkortningarna som alla börjar med Q, kan tänkas komma från engelskas question. Wiki. Mitt Q på bilden har jag format av de snäckor jag samlat på mina resor till Thailand och som nu pryder storstugan här på landet.

4 kommentarer:

Viola sa...

Kjempeflott tolkning av Q! Da ser det ut som om bokstaven Q er til nytte, ellers har vi ikke så mye ord på norsk (og heller ikke svensk antar jeg?) som begynner på Q..
Så vakre skjell! Jeg også har en del skjell inne i leiligheta, til pynt :) Klem!

Anonym sa...

Et helt anderledes og fiffigt bud på bogstavet Q ;-)

Rigtig god uge!

Petunia sa...

Skikkelig fin Q dette - laget av skjell:)
Q er ikke lett og man kan undres hav man skal med denne bokstaven?

B i r g i t t a sa...

Så himla påhittigt och fint! Vackra snäckor i ett Q :)
Hoppas du njuter i Värmland :)