lördag 17 oktober 2009

Musikfoto 30

Kvinnlig favorit del 2 är temat i Musikfoto denna vecka. Absolut utan tvekan tillhör denna färgstarka unga kvinna en av mina favoriter. Hennes störtsköna coola personlighet och skrapiga/hesa röst älskar jag.


Singeln Amarula Tree från debutalbumet Killing My Darlings är skriven av Amanda själv tillsammans med Pär Wiksten.

I låten sjunger Amanda om drycken Amarula, en gräddlikör där huvudingrediensen är frukt från marulaträdet. Detta träd har många olika användningsområden och har genom historien spelat en viktig roll för invånare främst i Namibia, Sydafrika och Botswana. Bland annat har barken en helande effekt och frukten är rik på C-vitamin och antioxidanter. Utöver att ätas används frukten även nuförtiden till den populära gräddlikören Amarula. Källa: Wiki.

8 kommentarer:

Christer sa...

Tack för en bra låt och en intressant lektion! :-)

Rajson sa...

Här är en till som tillhör denna unga frökens fan-club!Hon var den enda anledningen till att jag kikade på Idol för två säsonger sedan!
Gillar artister som har en röst där man inte behöver tänka många sekunder för att höra vem som sjunger.
HA det gott!

Anna tassar in.. sa...

Amanda är min favorit med..hon är så galet bra..jag gillar hennes hesa röst..hon har en skön stil..

Intressant med trädet..mmm kul kul med sådana inlägg om detta..

Anette sa...

Den låten är jättebra och Amanda gillar jag också! Hon är cool och har en annorlunda röst. /Anette

Pialotta sa...

Underbar artist.. underbar låt.. Jag gillar Amanda för den hon är, hela hennes paket:-)
Ha de gott:-)

marie sa...

hon är jättebra, och hon har sin egen sköna stil...

EnviroSheila sa...

Håller med dig! Härlig röst och totalt egen stil! Hon var den självklara vinnaren av idol för mig!

Släpper nytt album inom kort om jag inte tar fel. Första singeln redan ute! Hört den?

MarySaintMary sa...

Jag gillade Amanda jättemycket i Idol (enda gången jag faktiskt röstat på någon i det tv-programmet), sen såg jag henne live på Peace & Love förra året, önskar att jag inte gått dit. Tyckte hon gjorde ett väldigt oinspirerat framträdande, inte alls som min bild av henne innan.