onsdag 28 oktober 2009

Överraskad

På Winchester University kan man läsa en fristående kurs i filosofi. Till kursen finns det ingen obligatorisk litteratur som ska läsas. Det finns inte några krångliga slutprov heller. Kursen går ut på att man inom sex veckor, med hjälp av ledtrådar som man får från professor Williams, hitta en försvunnen flicka som heter Polly. Lyckas inte studenterna hitta Polly inom den utsatta tiden kommer hon att mördas.

I denna psykologiska thriller får vi följa tre av kursens studenter som dras in i en mystisk lek där gränserna mellan fantasi och verkligheten suddas ut. Kusliga sammanträffanden får studenterna att tvivla. Finns Polly kanske i verkligheten och riskerar hon att mördas på riktigt. Vilka är kopplingarna till det mord som begicks flera år tidigare och vad är det som händer med studenternas egna liv när de börjar ta sin uppgift på fullaste allvar?

Ingenting är vad det först verkar vara i denna bok. Det är en hisnande läsupplevelse om en katt-och-råtta-lek med det mänskliga psyket. Som en bra bok ska vara dukas den rafflande överraskande upplösningen upp på de absoluta sista sidorna. En kan inte lägga ifrån mig bok helt klart.

3 kommentarer:

Maria Berg sa...

Låter för läskig för att jag skall läsa den. jag läate precis ut Ödelagd av Henrik Valentin , hyfsasd lugn bok men den var för lugn, - så nu gäller det at hitta ett mellanting, MB

Ninnie sa...

Verkar vara en spännande bok! Visst är det härligt med såna böcker som man bara inte kan lägga ifrån sig!
Nu har jag -äntligen-tagit mej tid att svara på frågorna som kom med awarden...det var ju ett tag sen men här kommer svaren ialla fall!

Helena sa...

Låter som en spännande bok -den ska jag se om jag kan hitta på biblioteket och läsa! :)