söndag 26 september 2010

Knep En Andra plats

Just nu är detta med HDR bilder ganska hett. För mig är det en helt ny fototeknik som jag tycker verkar väldigt spännande. Jag älskar mitt redigeringsprogram, photoshop cs5. Jag leker mycket med ljus och kontrast och lägger mig gärna i överkant. Många tycker det är att förstöra bra fotografier, men själv tycker jag om att ta fram lite mer extrema "konstverk" ibland. High Dynamic Range (HDR) är ett samlingsnamn för kamerateknik och bilder som klarar extremt stora intensitetomfång, det vill säga att man i samma bild kan ha både väldigt mörka och väldigt ljusa bildpunkter. Ett sätt att få fram detta genom är att ta flera exponeringar med sin kamera. Dessa ska då vara normalt exponerad, underexponerad och överexponerad. Ju fler bilder man lägger samman, desto större omfång får man.Om du blev nyfiken på denna teknik kan du läsa mer här.


original

HDR

Med den övre bilden blev jag tvåa av 673 deltagare i Allers årliga fototävling. Årets tema var natur. Priset var en jättefin bok med naturbilder, Det Vilda Europa av Staffan Widstrand. Fantastiska bilder som får betraktaren att häpna. Både över färger och former, men också över fototekniken som använts. Tack snälla, gulliga mamsen som tipsade mig om tävlingen och dessutom pushade på mig att jag skull delta då jag tvekade och inte trodde på mig själv och mina bilder. Puss på dig :-).

9 kommentarer:

Rigmor sa...

GRATTIS!! Är inte ett dugg förvånad...Blir så impad av din kunskap om photoshop, jag som tyckte jag var jätteduktig som lärde mej att ändra till svartvit och sen behålla en färg någonstans...tack vare dej!! Man kan alltid ha åsikter vad som är rätt när det gäller fototeknik, själv tycker jag om variationen, så det finns plats för alla! Det ena måste inte utesluta det andra, det är som med konst också, Carl Larsson och Picasso tilltalar förmodligen olika personer, men det finns plats för båda.
Njut av höstdagen och priset!!
Kram

Rimkogeren sa...

At lege er at leve. Det lyder virkelig spændende. Selv har jeg stor glæde af Photscape og Photofilter - Tak for din kommentar og god søndag.

My Memories and Crystals sa...

Love your place here, thanks for the visit...

Mamsen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mamsen sa...

Tveka aldrig du är bäst i alla fall för mig.
jag är så stolt och lycklig över dig.

Kram

NatureFootstep sa...

jo, visst blir det fint. Nackdelen med sådant är att bilderna blir hutlöst stora. Så man behöver en riktigt kraftfull dator. :(

Annelie sa...

Åh Guuuud så snygga bilder, konstigt att du inte VANN tycker jag!
Det lär får vi prata mer om på tisdag tycker jag, det där vill jag lära mig mer om! SUPERGRATTIS!

Ingela sa...

Kul, så snyggt och grattis till andra platsen. Kram

Lillianna sa...

Grattis! Vad roligt med en så fin placering!

Du har väldigt fina bilder med härliga färger! Jag kommer tillbaka!

/Lillianna