onsdag 22 september 2010

Som En Vandrande Blodgivare


Under tiden "lilla" F hade sitt ridpass i går kväll passade jag på att strosa i skogen. Med svampkorgen på armen klev jag glad i hågen in bland mossa och barrträd. Efter bara några tiotals meter fann jag det första stället med trattkantareller. Tjohoo!!!!!! Med stor iver rafsade jag åt mig i stort sett allt som stack upp ur mossan. Ja, visst, det kan tyckas sniket att ta de där pyttisarna, men hallå, årets första trattisplock är nå´t speciellt. Dessutom gör längtan efter omelett med smörstekta svampar att hornen i min panna ploppar upp direkt så här i början på säsongen ;-).

Jag inte bara tog när jag var i skogen, jag gav också kan jag lova. Om jag säger så här. Det kliar på mina händer nå´t infernaliskt idag. Jag har bett i mängder som visar på min givmildhet mot alla svultna myggor som delar skog med svamparna. Tror inte jag varit med om en höst med så otroligt mycket mygg. Inför nästa svampexpedition blir det behandling med myggmedel, det är en sak som är säker ;-).

3 kommentarer:

Tigris Predikantan sa...

Klart den första trattplocken driver en att ta alla man ser!
:)

Johnny Nutcase sa...

Love it! So many of 'em!

Viola sa...

Hjelpe meg så masse sopp du har funnet, trektkantarell! Sopp er så godt! Det eneste jeg har plukket selv er vanlige kantareller, sånn gullgule vet du.. :)