torsdag 27 augusti 2009

Torsdags Reflektion

Nu är det bara att konstatera, "lilla" F har blivit stor. Ja, det är ju några dagar kvar tills hon blir tonåring på riktigt, men att börja högstadiet och lämna den trygga lilla lugna låg- och mellanstadieskolan är absolut ett startskott. I går var jag och C på startmöte i skolan och oj så positivt det kändes. Ett i våra ögon unikt genomtänkt arbetssätt vad gäller trygghet, lugn och ro och bra förberedelser inför kommande gymnasiestudier. Terminen startade i måndags och "lilla" F har bara varit positiv vad gäller klasskamrater, lärare och skolan som helhet. Hon tycker det är spännande med eget skåp, olika klassrum och lärare och att ha en egen mentor. Vår lilla dam är otroligt sugen och studiemotiverad i år och det känns roligt. Vi träffade klasskamraternas föräldrar igår också och det var en mycket positiv upplevelse. Klassen verkar vara en lugn skara ungdomar och de 12 flickorna har dessa första dagar hållit ihop och hjälpts åt att hitta i skolans lokaler. Helt enkelt, det känns bra. Fler funderingar finns hos
Torsdags Reflektion.

8 kommentarer:

Anonym sa...

vad skönt att det känns bra och roligt. Det är alltid oroligt att börja något nytt... men spännande.

Kram!

Anette sa...

Vad härligt det låter! Vi är i samma sits här. Son 3 har börjat högstadiet på engelska skolan som startar här i stan. Än så länge är allt bara positivt och man blir full i skratt för det är mycket "svengelska".
Jaså, du gottar dig åt en "stackare" med träningsvärk :-)
Då kan du få nåt mer att skratta åt.......för idag drar Ester omkull mig.......det var så halt i skogen och hon fick syn på en hund hon ville "snacka" lite med. Innan jag hann "ta tag i henne" så låg jag där på rygg........Fast det gick bra och till slut lyckades jag ta mig upp med min värkande lår;-) /Anette

Viola sa...

Så bra! Det høres ut som en flott skole. Og det er viktig. Ønsker henne all lykke til! :) Klem fra Norge :)

PollyJo sa...

Underbart att höra , nyfikna tonåringar är fantastiska att ha i sin närhet.

Emma sa...

Satt idag på stan och hörde bl.a. en ungdom som var så "tuff" för att han inte hade varit i skolan på två dagar. Suck säger man bara då. Skolan är rolig, om man gör den till det och faktiskt inser vikten av det.

Och väldigt fin bild dessutom du har tagit :)

Helena sa...

Det är alltid nervöst när man ska börja i ny klass/ny skola. Min reflektion handlar också om skolstarten faktiskt! :)

Viola sa...

Vad kul att ni har en så posetiv start på högstadiet. Man blir så glad att läsa det....

HOppas att det är kul länge till!

Hej från mig/ LillaViola

Anonym sa...

Härligt att det verkar så positivt!
Lycka till!