onsdag 2 december 2009

Adventskalendern 2:a

Varuhuset NK´s julskyltning bjuder i år på Det Nordiska Vinterlandskapet. Dessa vackra juldekorerade skyltfönster är en tradition sedan 1915 och mycket uppskattad av både stora och små.

Lockande skyltfönster blev möjliga under 1800-talet då man lärt sig att tillverka tillräckligt stora glasskivor som kunde användas för att ge affärerna deras stora fönster att skylta i och på så sätt marknadsföra sina varor. Genombrottet för julskyltningen kom på 1890-talet i samband med att man fick tillgång till elektricitet. Källa: Wiki.
Ha en fin dag och be careful out there ;-)

7 kommentarer:

Husbilen Credo sa...

jag hänger på även idag med min lucka.
Välkomna in och kika.

Anette sa...

Har sett julskyltningen på NK nån gång. Det är verkligen speciellt! Tycker julskyltningarna här i stan har blivit jobbiga. För nu handlar det bara om business. Alla affärer är öppna och så står det en massa knallar och säljer krimskrams på gatorna. Nä, det var bättre förr, då det viktigaste var att visa sina fina skyltfönster och så fanns det lotterier och lite annat. Affärerna var stängda också!

Veronica sa...

Å, vad kul att få se. Har drömmt länge om att få åka ner och köpa julklappar och kika på julskyltningen.......=)

Hedwig sa...

Dessa rörliga julskyltningar är fascinerande. Minns dem jag såg i Köpenhamn förr, de var helt otroliga. Nu är det mer enkelt.

Anna tassar in.. sa...

Men så vackert och fint..jag skulle gärna ta en titt på NK nu det ser jag det..så härligt att du förmedlar lite av känslan här..

emve sa...

Ser ut att vara en fin skyltning!

Gunsside sa...

Spennende skilt på 2. luken !!