onsdag 30 december 2009

Brrr

Utomhustemperaturen är -9 grader just nu och sjunker sakta. Ska enligt prognosen hamna på -15 till -20 de kommande dagarna. Så skönt då att ha ett varmt ombonat hus att mysa i. Att ha en elektrisk go värmefilt att svepa om sig i den mjuka soffan när jag ska läsa min julklappsbok. För att få upp ångan inombords ordentligt brygger jag mig en rykande het kopp med mitt älsklings te, Rooibos Ginger Lemon från NK´s teshop.

Rooibos (afrikaans för 'röd buske') växer enbart i ett begränsat område, Cederberg i Västra Kapprovinsen i Sydafrika. Rooibos-buskens blad används ofta på samma sätt som teblad. Den dryck som bereds på detta sätt kallas ibland felaktigt för "rött te" trots att det inte handlar om blad från teplantan. Buskens blad plockas, strimlas och lämnas att jäsa i rullar eller nedgrävda i jorden, för att slutligen torkas. Jäsningsprocessen gör smaken starkare, och bidrar till att ge rooibos dess karaktäristiskt röda färg. Rooibos har använts under flera hundra år i Sydafrika som medicinaldryck; rooibos påstås förhindra uppkomst av allergier och lindra kolik, astma, hösnuva, eksem och sömnlöshet. Källa: Wiki.

1 kommentar:

Viola sa...

Ja kaldt er det! Men heldigvis har vi ikke hatt 20 gr her ennå, selv om prognosen var 20 også her.. Da er det godt å ha et lunt og varmt hjem, en deilig kopp te.. Rooibos har også vi. I tidens stund drikker vi mest Adventste, blander med litt brunt sukker og lemon. Veldig godt! :)Så bra at det rooibos virker på så mange områder helsemessig! :)