fredag 10 april 2009

ABC: F

Förra sommaren föddes mitt nya hobby, fotografering. Min dotter, "lilla" F, hade sedan länge sprungit runt med en kamera i handen i stort sett hela tiden. Hon plåtade allt, blommor, djur, människor och olika händelser. Jag tyckte allt det var lite irriterande faktiskt, ja att kameran skulle följa med vad vi än gjorde och vart vi än åkte. En dag sa hon till mig "mamma prova får du se, det är faktiskt jätteroligt". Hon satte kameran i handen på mig och vi tog en promenad. Först visste jag inte riktig vad jag skulle fotografera. Kändes lite löjligt på nå´t vis. "Lilla" F tipsade mig om olika motiv och vinklar och snart började det smattra ordentligt i kameran. När vi kom hem laddade vi ner alla bilderna och det var så roligt att se vilka fina foton det blivit. Snabbt fick jag mersmak. Nu är det även jag som ständigt bär på kameran, överallt. Långzoomaren Olympus är utbytt mot en systemkamera, Nikon D90 med ett 18-105 mm objektiv. Närmast ska jag införskaffa ett objektiv för makro också, för det är min största passion inom fotokonsten. Jag har alltså blivit en hobbyfotograf och en riktigt stolt sådan också. Det är väldigt roligt att ha denna hobby ihop med sin dotter för vi diskuterar ofta motiv, färger och vinklar på våra bilder och vart vi än går ser vi vackra motiv som vi vill fota. Ögonen ser verkligheten på ett helt annat sätt sedan jag har blivit fotogalen. Fler F ord hittar du hos ABC.

22 kommentarer:

heidi sa...

Fotografering er en super hobby, og den blir faktisk enda bedre om man kan dele den med noen!

Ha en fortsatt fin påske!

Mitt hvite hus sa...

Jeg kunne gjerne tenkt meg å lære mer om fotografere... men først ønsker jeg meg et bedre kameraO=)

Nyt langfedagen O=)

Anne sa...

Å ja, hvem kunne vel gleme den Fèn :-))) den gir oss jo alle sammen så utrolig mye!!

Fin fredag til deg.

vibeke (Spindellett) sa...

Det er flott å ha en hobby sammen med sin datter. Fotografering er en fin hobby man har mye glede av.
Motivene finnes der ute, hvor man enn snur seg.
Flott F!

Sommarträdgården sa...

Fotografera är vanebildande och jättekul!Lycka till!Glad Påsk!:)

Olga T sa...

Det blev ju ett dubbelt F för Fotografering och lilla F. Du har henne att tacka för mycket för det här har du öga för! Gillar fotot! Glad Påsk!

Petunia sa...

Den besteste F'en av alle!!!
Flott valg!

Unknown sa...

Eit godt valg for denne vekas
ABC:0)
Fotografering gir utruleg mykje...
God påske!!

Viola sa...

Skulle tro du har vært glad i å fotografere i lengre tid, for bildene dine er jo fantastiske! Så morsomt at det var din datter som fikk deg fotogal! :) Ja, det er rart..man ser med helt andre øyne når man er ute og går, tenker fotomotiv hele tiden, slik er det med deg også. Det er veldig gøy! Jeg vil med tider også ha meg et speilreflekskamera! God fotopåske videre! :)

Tove E sa...

heia!
morsomste bidraget, foto er tingen:0)

Viola sa...

hehe..mente "slik er det med meg også.."

Bling - our elf on the shelf sa...

Fotografering er min største lidenskap også. Flott tolkning!

Anonym sa...

Du er ikke alene her i bloggeland med å ha den lidenskapen! En herlig tolkning på bokstaven F. Fortsatt god påske til deg - klem fra Randi

HildeS sa...

Selvfølgelig, en selvsagt F..

Vestlandsjenta! sa...

Det var jo en flott vinkling på F! Kjekt å kunne både lære av barna og å dele samme interesser som dem!! Herlig!!

Ha en flott påske!!

Malys krok sa...

Flink og klok datter du har! Det finnes alltid noe å rette kameraet mot. Godt F-bidrag. Hilsen Margit.

Ulrica sa...

Det låter fantastiskt. Jag delar foto med mina döttrar också, fast de fotar inte lika mycket som jag... men dansen och musiken. Där är de hästlängder före mig, men vi delar det.

TorAa sa...

Blinkskudd.
Noe så nært og likevel så fjernt å tenke på.
Det dreier seg om Foto;)))

PS. Må stikke, bursdagsmiddagen venter

Anonym sa...

Jeg begynte også å fotografere ganske nylig, og jeg har ikke angret en eneste dag. Det har blitt en nesten altoppslukende hobby. Ikke bare er det morsomt med selve fotograferingen, man lærer så mye om det man fotograferer også.. og jeg treffer utrolig mange hyggelige mennesker på min vei.
Ellers tror jeg faktisk vi ser med et "tredje øye" når vi har kameraet med. Det er nesten utrolig hvordan motivene nesten står i kø.
Ellers gleder jeg meg en hel masse til insektene for fullt våkner av vinterdvalen. Det er så spennende å jakte på dem!!
Ønsker deg fortsatt lykke til med vår felles hobby :)

FO - 2 sa...

En flott F som binder oss bloggere sammen.
Godt bidrag! :)

Januarsola sa...

Den selvfølgeligste F av alle! Jeg deler også fotogleden med mine barn, eldste sønnen er utdannet fotograf. Jeg har fra barna var små, puttet kamera i sekken deres når barnehage eller skolen skulle på tur. Det er veldig koselige minner som vi stadig kikker igjennom.

Anita fra hjerterommet sa...

Veldig glott innlegg! Jeg synes det er veldig gøy å fotografere også, men jeg får det ikke til. Bildene blir ikke slik jeg ønsker de skal være og det er ganske frustrerende. Men øvlese gjør vel mester sp jeg får bare fortsette. Og ja du har et viktig poeng i at man blir mer oppmerksom på verden rundt oss når man er i "bilde" verden. Saker og ting man ikke ville lagt merke til tidligere bir plutselig veldig interessante og vakre!! Hadde mange slike aha opplevelser da jeg var i syden nå i påsken.