söndag 19 april 2009

WTFDC: Djur

Jag bara älskar djur. Ända sedan jag var liten har de funnits omkring mig. Om jag hade fått bestämma helt själv skulle hela mitt hem vara ett zoo. Idag har vi katt och två kaniner här hemma, men eftersom jag visat dem tidigare tänkte jag att en annan familjemedlem skulle få representera veckans tema hos WTFDC. Får jag presentera 4-åriga Elsa af Framskälbygård. Ja, det är mitt namn på henne, hon heter egentligen bara Elsa. Hon bor hos min mamma på landet straxt utanför Stockholm. Förra året i februari hämtade vi hem henne från katthemmet i Fisksätra. Då hade Elsa varit där, föräldra- och hemlös i ett halvår. Varje gång jag träffar Elsa ser jag hur lycklig hon är där i det fria när hon spatserar på "sina" ägor, bland "sina" kossor. Jag blir varm i hjärtat då när jag tänker på vilken fin chans hon fick till ett nytt liv. Samtidigt blir jag lite sorgsen när jag tänker på alla andra katter som överges och som aldrig får en andra chans. OM du funderar på att skaffa katt, dra dig inte för att hämta en på ett katthem. Du ger då liv till ett djur igen och får samtidigt en vän för livet.

14 kommentarer:

whatthefuckdotcom sa...

Helt klart! Alla mina missar är hittekatter, det är förjävligt hur vissa kan behandla dessa varelser.

Fisksätra :D Där var jag jämt när jag var yngre :D Tuuufft :)

Väldigt vacker misse, ser bestämd ut :)

Hoppas du haft en fin helg :)

GANSKA LAGOM sa...

Söta katter kan man inte få för lite av i den här veckans utmaning! Så bedårande! =)

cat sa...

Vilken kanonfin bild på en söt katt:)
Min älskade katt som blev nästan 15 år var en hittekatt från ett katthem.
Om jag ska ha fler katter så blir det hittekatt igen.

foto CHIP sa...

Jag är som du - gillar och vill ha djur omkring mig. Tycker också det är hemskt med människor som bara lämnar sina "sommarkatter". Bra att katthem finns.

Bella sa...

Mycket vacker bild på en ännu vackrare katt! Kram på dig!

AnnaKK sa...

Ja, det är för sorgligt att så många djur hamnar fel och sedan hamnar på olika hem och härgbärgen - men i bästa fall så får de en andra chans så den tråkiga historian får ett lyckligt slut. Som för denna söting! :-)

Helena sa...

Det är verkligen tur att katthemmen finns -och att det finns människor som tar hand om katter från katthem! Min katt kommer inte från ett katthem, men om jag ska ha en ny katt den dagen han är borta så blir det från ett katthem. Till dess får jag fortsätta med att köpa väggkalendrar som säljs av katthem -har gjort det i ett par år nu. Känns bra att i alla fall göra NÅGOT för kissarna!

Ulrica sa...

Vilken snygg kisse och så superbra att ta hand om en katt som bor på katthem... Det är för dj*vligt hur vissa djur har det.

EnviroSheila sa...

Visst är det lustigt det där att en del skaffar djur för att bara ha ett tag så länge det är roligt?

Jag är uppvuxen på landet med hästar, hundar, katter med mera runt mig... alltid! Jag skaffar djur för att ha dem hela deras liv och det borde fler göra!

Fin bild förresten ;)

Caroline sa...

Vilken vacker katt!

Har själv två katter, en huskatt (omplacering) och en Norsk skogkatt.

/Caroline

Sarah sa...

Sötis katt du har =)

anemonen sa...

Vilken liten raring du fotat. Jättesöt är han.

Monkan sa...

Jag har haft katter hela min uppväxt, men pga sambons allergi är det slut med det, men ska man ha katt tycker jag verkligen att man ska hämta en som behöver ett nytt hem. Nästan alla våra katter var hittekatter. Väldigt fin kisse! Såg du min bild?

Ingela´s blogg sa...

En sån söt kisse! Vi har två svarta kissar från ett katthem, det kändes bra att köpa katterna där ifrån och samtidigt bidra till katthemmet.// Ingela