måndag 27 april 2009

All Heder Åt Skurgummorna

Idag har varit en ledig måndag och jag har faktiskt varit en liten arbetsmyra. Fönster har tvättats och golv har skurats. Jag for en sväng till trädgårdshandeln också för att byta ut de vissna påskliljorna som stått vid entrén. Nu välkomnas man av en rosa stjärnöga omgiven av ljusblå penséer. Jag tog också och slängde ut papellina mattan på altanen för at den skulle vårskuras. Oj, vad jobbigt det var. Inte för att den var värst smutsig utan för att arbetsförhållandena var så dåliga. Jag stod i en statiskt ställning på mina knän framåtlutad och skrubbade med en diskborste. Då kom jag att tänka på vilket slit de stackars kvinnorna hade förr i tiden. När det tvättades och skurades nere på bryggorna vid bäcken eller sjön. Om det var varmt eller kallt spelade ingen roll. Tvätta behövdes ju ändå. Hujedamej så de fick slita. Duktiga var de allt.

2 kommentarer:

Viola sa...

Hei! :) Nå er det en tid igjen siden jeg har vært på bloggbesøk! Du har vært veldig aktiv og flink i dag du da, skjønner jeg! :) Ja, tenk så mye slit det må ha vært for kvinnene før i tden!! Det er jo helt utrolig! :O Jeg har gjort en investering.. :) Noe som kommer til syne på bloggen min en dag.. Jeg er sååå spent! Det blir en hemmelighet til jeg lager et innlegg om det :)Et flott teppe du har der, forresten! Klem fra Oslo :)

Anonym sa...

Jaa... vad vi är bortskämda idag. Jag brukar tänka på det när jag klagar över att jag har tvättstugan. Jag behöver ju iallafall inte handskura kläderna i någon kall å.

Du har varit fantastiskt duktig med allt städande. :)