torsdag 16 april 2009

Torsdags Reflektion

Min Torsdags Reflektion blir mitt beslut om avhållsamhet fram till semestern. Va! tänker du säkert. Är hon inte riktigt frisk? Ja, nu handlar det om avhållsamhet av kolhydrater och ingenting annat ;-). I tisdags, efter påskens alla festligheter och inmundiganden av smask, började jag med GI. Jag gjorde det för ett år sedan också och det är en väldigt sund metod som passar mig väldigt bra i allafall. Det handlar inte om en massiv viktminskning utan om vinterns depå som ska skalas bort. Nu blir det hårdkörning i sex veckor med rivstart, sedan nystarten fram till midsommar. Eftersom jag aldrig varit speciellt förtjust i ris och potatis funkar det alldeles utmärkt. Goda gröna matiga sallader och rotgrönsaker till kött och fisk är smaskens. Gottegris som jag är blir det nu mycket nötter istället för smågodis. En och en annan bit 70% choklad kan nog få slinka ner också. Goda mellanmål med keso och frukt, smoothies och avocado blir det också. Eftersom inte hela la famiglia är involverade blir det lite extra jobb eftersom två olika rätter ska tillagas. Det tar jag gladeligen eftersom jag vet att det finns ett fint resultat som väntar på mig inom räckhåll.

12 kommentarer:

Viola sa...

Oj vilket steg du tar!
Jag som är potatisälskare skulle nog "dö" av GI,men jag har ju å andra sidan aldrig provat...

Lycka till!

Anette sa...

Lycka till! Har också testat GI och visst funkar det! Det svåraste är ju att inte få äta godis förstås....../Anette

Anonym sa...

Haha... vilken tur att du bara ska avstå från kolhydrater... kan ju bli lite småtrist annars ;-)

Jag borde nog också försöka mig på GI, men huuur ska jag klara mig utan potäter?

Lycka till!

Husbilen Credo sa...

En bra reflektion den gillar jag.
Tack för kommentaren hos mig.
Ha en fin torsdag!

Monica sa...

Tror att det är en jättesund linje du är inne på!
Använder bara en produkt på ditt foto, med viss återhållsamhet. Att ringla lite honung på getost och sen in i ugnen är hur gott som helst ;)

Helena sa...

Då får jag önska lycka till med GI-metoden! Själv har jag aldrig prövat den, dock...

Cecilia Artista sa...

Jag äter gärna GI-mat. Fräscht och fint. Och vitt bröd, vit pasta, vitt mjöl och vitt ris och potatis är inte så svårt att försaka. Det är ju bara i inledningsfasen man bör avstå från det. Sen kan man ta lite potatis och fullkornsvarianter av det andra. Jag tycker inte heller att man behöver laga två olika middagar hemma. Fisk eller kött eller bönor + grönt. Sen lägga till potatis, pasta mm till övriga familjen så brukar det fungera bra! Lycka till!

Anonym sa...

Jag äter också gärna GI mat, men det är mer för att jag tycker det är gott sen är det ju naturligtvis ett plus att man går ner i lite i vikt av den också. Jag håller tummarna för dig!

Anonym sa...

Lycka till! Må bra!

Ulrica sa...

Det låter perfekt jag borde verkligen göra det jag med. Vara nyttig och skala bort lite vinterlull:)

Trebarnsmamman sa...

Alltid härligt när man vågar ta ett beslut att förändra sitt liv. Hojta bara till så hejjar jag på när det känns jobbigt. Jag är själv väldigt stolt just nu, jag har hållt min vikt i 6 månader...nu går jag och klurar på om jag skall satsa på att gå ner de sista 4 kg till min drömvikt eller om jag bara skall vara nöjd och stanna här (gick ner 21 kg under ett års tid).
Vissa bitar ur GI gillar jag skarpt, andra gillar jag sämre. Jag har nog plockat det bästa ur flera dieter...nötterna ur GI är t.ex. en favvorit ;)

LYCKA TILL!!!!!!

Pialotta sa...

Jag säjer bara Lycka till .. tycker det verkar ett klokt val.. tror på den kosten.. bra bild för ändamålet:-)
Ha de gott/Pialotta