lördag 21 november 2009

Lördags-Linsen v47

En arkivbild med minnen från årets båtsäsong. Fucus vesiculosus, brunalgen som är Östersjöns viktigaste fleråriga strukturbildande alg. De stora flytblåsorna ger tången dess karakteristiska form och namn. Som liten älskade jag att leka md blåstång när vi var ute i skärgården. Bland annat minns jag hur jag "bakade" in mammas fötter i den när jag gav henne fotbehandling ;-). Att trycka sönder blåsorna var en annan rolig sysselsättning och jag måste erkänna att det tycker jag fortfarande. Barnsligt eller inte, kul är det i alla fall. Fler spännande former ser du i dag hos Lördags-Linsen.

11 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilket läckert foto. Kan tänka mig att det är kul att poppa sönder blåsorna. Det måste nästan vara som bubbelplast. :)
Ha en fin dag.

Eva-Lena Sjösteen sa...

Rolig fin bild, det tog dock en stund innan jag såg vad det var. När jag var liten tyckte jag om att bada bland tång, numer tycker jag bättre om att slippa få dem mellan tårna :)

Ha en fin lördag!

Camillasfoto.se sa...

Väcker roliga bardomsminnen din bild.

BP sa...

Vilken bild!!! Trodde först att det var en kantarell (kul med olika tolkningar ;-)). Men sedan kollade jag ju texten.

Cecilia Artista sa...

Tången här har många former. Kul och lite annorlunda tolkning!

Olga T sa...

Tång är läckert och har speciell form. Kul foto!

Anneli sa...

Jag hade aldrig räknat ut vad det föreställt om du inte berättat det! Själv funderade jag på pasta...eller någon vällagad maträtt! ;O))

Naturen är för cool med sina unika former!

ha en fin lördag!

Camilla (Rantis) sa...

Läckert foto...
tur att du hade en beskrivning till bilden annars hade jag aldrig vetat vad din bild hade föreställt..

christina sa...

Åh, de där smäller härligt!

Stina sa...

Jag måste vara sugen på brownies eller något, trodde nämligen att det var en valnöt ända tills jag såg "blåsorna".

:-)

KRAM

Mona sa...

Jag såg inte heller vad det var. Urläckert! Och visst måste man ha barnasinnet kvar. Jag brukar klämma sönder blåsor på sån där plast som omger stötkänsliga varor. Det låter så kul.