onsdag 27 januari 2010

MBSR

Mindfullness based stress reduction, metoden att reducera stress. Inspirationen är hämtad från buddistiskt tänkande med de religösa aspekterna borttagna. Denna metod utvecklades på slutet av 1970-talet av professor Jon Kabat-Zinn. I början av maj hålls den årliga Psykoterapimässan i Stockholm med bl a Kabat-Zinn som föreläsare. Tyvärr då bara för branchfolk, men en av dagarna är öppen för allmänheten och efter att jag ögnat igenom programmet kan jag ana många "guldkorn" med bra föreläsare. Vart du än går är du där och Hitta hem till dig själv är två utmärkta "läromedel" skrivna av Kabat-Zinn. I vår utkommer den svenska upplagan av Lev i nuet lär av stunden. Gissa vem som köar för den ;-).

Jag är väldigt "road" av buddismens livsfilosofi och budskap om bl a närvaro. Mitt motto är att lära hela tiden och utvecklas för att finna en bra balans i det stressade samhället och nå en bra livskvalitet, både för mig själv och de mina.

3 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Wow, vilken aha-upplevelse att läsa ditt inlägg idag. Jag är precis där i livet jag med. Jag håller på att lära mig att leva i nuet och ska inom kort gå en kurs om mindfulness. Tack för tipsen på litteratur, den ska jag införskaffa. Ha en bra dag och lev i nuet. kram

anemonen sa...

Synd att det är så långt dit annars är det sådant som jag gillar. Det är inte lätt i dagens samhälle att finna balans. Tittade igenom dina bilder och bl a var jag helförtjust i din sepia denna veckan. Så vackert. Själv kommer jag att ligga lågt med bloggandet ett tag till förmån för viktiga relationer IRL.

Viola sa...

Vet ikke så veldig om buddhismen, men låter bra det du skriver. Jeg har selv investert i en bok som handler om å leve her og nå, leve i nuet, spennende! :)