torsdag 22 januari 2009

Vetenskaplig Studie

Nja det vet jag ju inte, men en inlevelsefull och engagerande studie i alla fall. Det gäller för den semeltest några dragit igång på jobbet. 5 personer har åtagit sig att köpa 2 semlor var vilka sedan delas i fyra bitar vardera. Vi andra får inte veta vilket konditori bakverket kommer ifrån, en blindstudie alltså ;-). Så många som möjligt ska sedan studera den lilla sötsaken ingående vad gäller lock, grädde, mandelmassa, bulle...........och avslutningsvis även ge ett utlåtande på helhetsintrycket. Poängskalan är 1 för sämst och 5 för bäst vilket skrivs upp anonymt på ett protokoll. Då jag är inne i rivstartsfasen på min GI period är det inte till att tänka på att smaka, men den sistnämnda kategorin kan jag ju delta i. I går gick startskottet för studien och jag luktade och ögnade igenom det första bidraget noga. En fyra gav jag den vilket betyder att det såg ut att vara en riktig delikat semla. När alla bidrag studerats kommer koden brytas och årets semla koras. DÅ blir det semmelfrossa! Nå ja, för de som kan................jag ska försöka hitta nå´t bra recept på lite "nyttigare" semlor i år. Nå´n som har något i receptpärmen?

1 kommentar:

Resa med Herbert sa...

Hej!

Vilket kul initiativ, men stackars dej som inte kan vara med att äta denna utsökta delikatess.

Ha det så gott
Irene