lördag 22 oktober 2011

Plötsligt Känner Jag En Tår Trilla På Min Kind

Besökte Fotografiska Museet för några dagar sedan. En fantastisk spännande plats för oss som älskar fotokonst. Just nu pågår bl a utställningen On This Earth, A Shadow Falls av Nick Brandt. Hans sätt att porträttera Afrikas vilda djur och natur är magisk. Många utav hans fotografier påverkade mig mycket. Ögonkontakten med djuren, kärleken och gemenskapen dem emellan, den magiska känslan av ödslighet på de stora vidderna, den nyckfulla himmelen och den krävande, hårda och karga naturen djuren befinner sig i omslöt med med hull och hår. Jag blev som förlorad in i denna värld. Speciellt ett fotografi fick känslorna att svalla över.....................................kom aldrig och säg att djur inte har ett kärlekens språk mellan sig!
4U2:s Fotoutmaning.


Fotografiska är en pärla i Stockholm. Väl värt besök efter besök efter besök efter bes.................;-)



Citat:
Brandts svartvita fotografier är ofta sepiatonade, vilket påminner om daguerrotyper från mitten av 1800-talet. De visuella referenserna skapar en känsla av att dessa djur och deras omgivningar hör till en svunnen tid, och estetiken reflekterar den utsatta situation som djuren lever i. Global uppvärmning, ökade ingrepp från människan, tjuvjakt, skogsskövling och politisk instabilitet utgör stora hot mot de afrikanska djurens habitat. För Brandt är djuren mycket mer än motiv för hans bilder. De är de sista i sitt slag. Drivkraften bakom hans arbete är att hjälpa till att bevara dessa djur för eftervärlden. ”För mig har alla varelser, vare sig de är människor eller djur, lika stor rätt att leva”, menar Brandt och fortsätter: ”Den här känslan, den här uppfattningen att djuren och jag är jämställda, påverkar mig varje gång jag fotograferar.” Av den anledningen grundade Brandt i september 2010 den ideella organisationen Big Life Foundation, vars målsättning är att bevara Afrikas djurliv och ekosystem. Brandts fotografier är inte bara hisnande, de sprider kunskap och samlar in pengar för att bevara dessa storslagna djur. Bilderna vittnar om en natur som vi alltför ofta tar för given och utmanar vår passivitet i frågan om miljöförstöring.

För mer information om Big Life Foundation och hur du kan hjälpa till att rädda Afrikas djur, vänligen besök Big Life Foundation.

8 kommentarer:

Anneli Esséus sa...

Ååååh, vilka bilder! Jag MÅSTE gå dit nästa vecka!

cat sa...

Fantastiska bilder! Önskar att man själv kunde ta sådana foton.

LissenTo sa...

Förstår att du trivdes. Har varit där 2 gånger. Synd att det är så längt hemifrån.

Trevlig helg. // Lissen

Rigmor sa...

Magisk bild på lejonen!! Förstår att du blev såld...Djur har också känslor, det är jag övertygad om, men sen kanske vi för över mänskliga känslor på dom, och kärlek...ja absolut!!
Kram

4U2 sa...

Väldigt fina bilder du visar, visst blir man berörd.

Anonym sa...

Låter som att jag ska göra ett besök på Fotografiska. Var där i somras men på andra utställare. Ett fantastiskt besök!!

Viola sa...

Jeg kjenner meg så godt igjen i deg.. tror også en tåre ville trille om jeg gikk og så denne utstillingen.. face to face..realiteten, dumme menneskers utukt med jorden..! Og både dyr og mennesker må lide.. DET er trist!

Og javisst - dyr HAR følelser! De HAR familierelasjoner! De HAR en psykologisk side.. som mennesker.

Godklem fra meg! :)

Mariane sa...

Fantastiske billeder - og ja jeg holder med dig, i det med at dyrene KAN vise kærlighed :)