söndag 23 oktober 2011

Vild Lördag

Så här på höstkanten då mörkret, blåsten och regnet anländer gillar jag att vara inne och mysa och jag lägger lite extra energi på planering och tillagning av helgens middagar. Tid ägnas åt att slå i kokböcker, bläddra i receptpärmar och leta spännande kompositioner på nätet. Jag gör gärna trerätters med olika tema. Nu när kyl och frys var fyllda med mandelpotatis, älgfärs, trattkantareller och hjortron kändes det ganska naturligt att lördagens tema skulle bli norrländskt och vilt. Fototriss.

Råraka på mandelpotatis och västerbottenost toppad med röd kaviar, charlottenlök och dillgräddfil


Älgköttbullar med ugnsstekta rotfrukter, trattkantareller och mustig sås med äpple och enbär


Vaniljglass täckt med bitar av hemmagjorda mandelflarn och varm hjortronsylt smaksatt med whiskey och stjärnanis


Det får bli en bonusbild också.........................drycken till denna smarriga triss MÅSTE ju med också ;-)
Adras Roble. En spanjor med mustiga toner av björnbär, mullbär, läder och stall (enligt vinkännare). Består av druvblandningen mencía, tempranillo och cabernet sauvignon

25 kommentarer:

Beppan sa...

Oj - den middagen går inte av för hackor! (Lustigt uttryck förresten...) En trerätters med ett gott rött i glaset. Helt i min smak! - Precis som dina bilder! Så snyggt fotat!
Matbilder tycker jag är svårt att få till...

Bonnfrua sa...

Vilken smarrig triss!!!

LissenTo sa...

Åh så mycket gott du bjuder på Rantamor, mmmmm.
Duktig i köket.

Ha en fin söndag. // Lissen

Nukke sa...

Vackra mat del, bra fotat ! Det händer mycket i din kök !!

Olga T sa...

Mmmmm! Hade gärna varit gäst på den middagen:)

Anne-Marie / Grandmother sa...

Tänk att man kan känna doften och smaken från bilderna, härlig triss!

Axart sa...

Skulle väldigt gärna vara där:), uppfödd på älg och tröttnar aldrig, och ooo så länge sedan jag gjorde råraka, kanske dags.

Ha en bra söndag/AX

AX

cat sa...

Den trerättersmiddagen blev en riktigt snygg triss.

Ingalill sa...

Ojoj! Så gott det ser ut :)

Barnens Hjältar sa...

Ser himla gott ut måste jag säga :-)

Rantamor sa...

Men du nu sitter jag ju här å dreglar ned mina tangenter...
vänta måste torka lite....

Och så dreglar jag över dina vackert redigerade foton också...
du är toppen...

Vilken middag...var jag bjuden ????
Inget minne ...jag drack väl för mycket av det goda vinet....

mammakero sa...

MMM så smarrigt! Vilken av rätterna var godast?? Vinet har jag aldrig druckit, men om de klarar att toppa alla smakerna i för- och varmrätt, så bör den vara ypperlig!
Mumsig triss i köket!

Rigmor sa...

Jaha...å då kommer min funderingen...varför bor du där du bor och jag där jag bor...??!! Jag har ingen här i huset som lagar trerätters...(tittar intensivt på mannen i huset som är helt ovetandes...), och själv är jag alldeles för lat för det just nu...sen inbjuder varken kyl eller frys till det, möjligen lite korv med bröd. Bilderna är dessutom urläckra!!
Kram kram

Janne sa...

Vackert och aptitligt fotat. Länge sen man åt älgkött, fick det i parti och minut i yngre dar när min pappa jagade.

Anonym sa...

Vackert och mycket aptitretande!

Oliver sa...

Spännande triss och det var nästan så man anade en fjärde bild allt eftersom man skrollade. En kvadrupel som jag ger hög poäng. Floret (eller vad det nu är) som diffuserar bilderna är fyndigt.

Anitas Blogg - Malta sa...

Vilka vackra matbilder ! Fantastisk 3-rättersmiddag du lyckats skapa. Själv är jag dessvärre ingen hejare på matlagning men har turen att ha en man som älskar att stå vid spisen.

Cina via Gizmo sa...

Wow.. Det var nog ingen som gick hungrig från det bordet.. Nu blev jag ju hungrig.. haha

Anneli Esséus sa...

Ååååååååh, vilken måltid, himmelsk!
Imorgon ska jag ta mig till Fotografiska, efter ett fotouppdrag! Ska bli spännande att se den där utställningen!

Erik "Semlan" sa...

Vilken middag! Ser ju hur gott ut som helst. :-)
Du verkar vara en "fena" på matlagning.
Hur smakade vinet?
Lustigt "flor" över bilderna, jag tycker det stör lite. ;-)
Jag valde reportagebilder på ett kök. Ingen matlagning hos den personen. ;-)

Anonym sa...

Råraka! Och hjortronsylt!!!
Härligt, härligt. =o)
Sånt man verkligen saknar här på andra sidan jorden. Ja, rårakor kan jag göra, men inte med kaviar och grejer. =o)
Ha en bra vecka!

Ingela´s blogg sa...

Vilken god mat!! Såg verkligen gott ut. Kul du har gjort med fotografierna.

SigridfraEnget sa...

Ojoj. Så mycket god mat! Duktig.

Jah Hollis sa...

Det ser onekligen väldigt gott ut.

Åke Blomqvist sa...

Fint fångad triss! Bra dokumenterat! Klart bonusbilden plattsar :) Helge tycker jag också går till älg.