torsdag 16 september 2010

Bildverkstan Och NF Makro


Originalbild

Makrobild


Jag använder Photoshop C S5 för mina bildredigeringar.

För att göra min bild mer effektfull valde jag först att redigera den till sv men med bibehållen ögonfärg på katten. På så sätt framträder partiet jag valt för makro bättre.
# Med quick selection tool (+) markerar jag hela bilden för att sedan begränsa ögonen med (-).
# Väljer image-adjustments-B&W (då blir bilden sv förutom ögonen).
# Jag justerar skärpa och kontrast genom image-adjustments-brightness/contrast och sharpness.
# Beskär bilden en aning.
# Lägger in min logo.

# Med marquee tool skär jag ut önskad del av min originalbild (den del jag vill arbeta upp till makro).
# Jag sparar utklippet i originalbildens storlek.
# Ökar skärpa och kontrast ytterligare en aning.
# Lägger in min logo.

Eftersom skärpan försämras och bilden blir grynigare är detta inte nå´n favorit redigering av bilder i mitt tycke. Dessutom kallar jag detta mer för en closeup bild än makro. För riktigt bra och skarpa makrobilder är ändå ett makroobjektiv att föredra. Eventuellt kan ett bra closeup filter användas.

Bildverkstan
NF Makro

22 kommentarer:

Mamsen sa...

Vilka fina bilder,hur söt får man vara. Jag bara undrar?

KRAM

Maria G sa...

Riktigt snygga och fina bilder!
Ha de gott!

ormbunke sa...

Jag föll pladask för din söta katt.
Jag kunde inte lägga in min bild i bildverkstan då den redan var fotad i macro.Ha de gott. Anita

NF Bildverkstan sa...

jag har lagt in ditt bidrag. Jag valde macrobilden som dit thumbnail. Hoppas du är nöjd med det. Den är så söööööt. Vilka ögon. :)

Anneli - A'la Foto sa...

Den översta bilden är helt fantastisk! Så snyggt redigerad och fångad från början! RIktigt fint!

Irene sa...

Nydelige bilder av katten. Jeg er nok også størst tilhenger av det første bildet!

Kerstin sa...

Vilken liten sötnos. Tycker att du lyckats jättebra med redigeringen.
Ha en fin fredag.

Hildred sa...

Wonderful picture and thank you for explaining your technique in achieving it.

Torprosen sa...

Vilken otroligt fin bild...kan tyvärr inget om redigering än..(mer än att beskära osv.)Det verkar spännande...Men man måste ju ändå ha ett bra original och det har du ju helt klart !!!Torprosen

Rigmor sa...

Jag är såld!! Nu gäller det att ta sej tid och sätta sej, jag har Photoshop men tyvärr kanske inte det tålamod som behövs...Såg att det fanns kurser att gå, kan ju vara en idé när jag är klar med vanliga fotokursen! Ska prova att göra efter ditt steg för steg, ska bara jaga ett lämpligt motiv först...
Ha nu en skön fredag!!
Kram kram

Rosie leavesnbloom sa...

I'm here from NF Macro. Thats great editing - the finished pictures are great looking.

Maria sa...

Så snyg!! Jag kan inte beskriva det annorlunda än att jag har fastnat rejält för denna bild. Helt fantastiskt fin:):)

mimmi sa...

Woow här har du verkligen fått till bra bilder :) kanon fina och jätte bra gjort :)

anemonen sa...

Åh så stilig den är. Fint beskrivet hur du har gjort.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Läckert och bilden blev ju också snygg med kombinationen av sv/v och färg i originalet, gillar.

Står själv i funderingar över PS CS5 men än så länge avvaktar jag. Har testat och ser en del nya och enkla förbättringar, men prismässigt vet jag inte om det är aktuellt just idag.

Misswhatsit sa...

Så läckra foton på den söta katten. Spännande kontrast mellan ögonfärgen och det svartvita. Tack för tipset på hur man gör detta också.:)
Ha en bra fredag!

B i r g i t t a sa...

Vackert som tusan! men jag som älskar oranga kattnosar hade nog låtit den också framträda ;)

Johanna S sa...

Så snyggt - riktigt läckert att ta fram ögonen mot det svartvita ! Vilken ljuvlig kattunge!

Ha en fin helg!

Lotta sa...

Härliga bilder på katten
Så gjorde jag med min Ture (Griffon belge) och det blev också häftigt
Jag gilla både helbild och utsnitt.Snyggt jobbat.
Kramizzz // Lotta
Mysig helg förresten

Viola sa...

Jøje meg, så vakker han/hun er!! :) Ja jeg også bruker av og til skjære og stille inn skarphet, og bakgrunnslys, for å få de mest mulig optimalt, de gangene jeg ikke har fotografert helt nærmacro som jeg vil ha dem.. Kult! :)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Som svar till din kommentar - Jag håller också med dig, men som amatörfotograf behöver jag inte det där knivskarpa och perfekta. Det handlar ofta om prioriteringar och kostnader för en systemkamera är inte alltid så dyr däremot alla objektiv som behövs gör att det skjuter i höjden. Jag tycker att det är så roligt när vi törs och inte hela tiden tänker att allt ska vara så perfekt. Det beror självklart var man är i sin fotografering och jag är ju inte professionell men ju mer jag lär mig desto viktigare är objektiven och i framtiden kommer jag säkert att köpa en ny systemkamera.

Janneke sa...

I love the black and white and the colors of the eyes.
Great shot!