lördag 14 februari 2009

Veckans Fönster Nr 20

Mitt bidrag till Veckans Fönster hittade jag när jag satt och "bläddrade" i mitt fotoarkiv. Det är ett av alla fönster på huset där min mamma bor. Vi har en gullig historia från förra sommaren kring detta fönster. Elsa, min mammas utekatt, satt en halv dag i detta fönster och jamade. Till slut undrade mamma vad det var för "fel". Efter närmare undersökning visade det sig att en flugsnappare hade byggt bo under pelargonbladen i blomlådan. Ungarna var nu kläckta och fågelmamman flög frenetiskt fram och tillbaka för att mata sina små bebisar. Inte undra på att Elsa satt som fastklistrad i fönstret. Som tur var lät hon fåglarna vara och närmade sig aldrig fönstret utifrån.

12 kommentarer:

Anonym sa...

vilken illustrerande och fin liten berättelse i kombination med bilden - som för övrigt skapar sommarlängtan...

Ulrica sa...

Nu kan jag se katten sitta där och slicka sig lite om munnen när fågeln flyger fram och tillbaka. Men vad skönt att hon lät dem vara.

Och vilken extra somrig känsla jag fick när berättelsen adderades till fönstret.

Ha en bra dag!

Pumita sa...

En varm härlig sommardag var min första tanke när jag såg bilden. Skönt att det "slutade lyckligt" för fåglarna.

Anonym sa...

Vackert fönster, fyllt med somrig nostalgi. I fantasin vill jag placera fönstret på "landet", med lugn och ro, och sjön strax nedanför. Tur att det inte var min katt, det hade aldrig gått väl då.
Hjärtliga "alla hjärtans"

Anonym sa...

Kan förstå att stackars lilla Elsa var helt till sig! Det var ju mat som rörde sig fram och åter!

En skön bild med mycket sommarkänsla i bilden! Och jag längtar!

Happy Valentine!

Jules sa...

Flygande mat framför ögonen på Elsa. Förstår att hon jamade högt.

Bilden får mig att längta till sommaren. Den värmer upp och gör mig glad.

Susanne sa...

Precis som övriga kommentatorer tänker jag genast på sommar och värme. Roligt med små berättelser kring fönstren som publiceras.

annette sa...

Så underbart somrigt, vi är på väg åt rätt håll nu, kul med liten berättelse runt omkring.

annette

Hedwig sa...

Somrig bild med söt kringhistoria. Så gör min katt också, hon pratar med fåglarna hela tiden när hon sitter i fönstret.

Lallis - liv och leverne sa...

Åh så härlig bild med berättelse:)
Ha en fin alla hjärtans dag idag.
Kram Lallis

Ninni sa...

Söt liten historia och tur att Elsa satt på fel sida:)
Härligt somrig bild!
Kram Ninni

annette sa...

Mitt fönster är från en affär i Söderköping, underbar lite affär med lite av mycket även loppisgrejor, älskar den affären!

Ha det så bra!
annette