tisdag 3 februari 2009

Förvirrat

Jag åker oftast tunnelbana från Slussen till Tekniska Högskolan när jag ska till mitt jobb. Det är röd linje mot Mörby Centrum. Denna linje går tillsammans med Ropstenslinjen förbi Östermalmstorg där tågen sedan delar på sig. När tunnelbanan i morse lämnat Östermalmstorg och var på väg mot Stadion hörs en lite skärrad skrämd röst i högtalarna som säger: jag vet inte riktigt hur jag ska säga det här.................jag ber verkligen om ursäkt ...............Det är tunnelbaneföraren som meddelar oss trafikanter att hon kört fel!!!!! Trodde inte det kunde ske i tunnelbanan. Att bussar kör fel vet jag, men detta?! Tåget har kopplats in på spåret mot Ropsten så nästa stopp blir Karlaplan!:-). Ni kan ju tänka er synen när ett helt tunnelbanetåg med förvirrade, morgontrötta och stressade Stockholmare inkommer till plattformen för att snabbt bana sig väg till andra sidan för att där tränga sig på tåget tillbaka. Bara att känna lugnet, ta upp mobilen, ringa jobbet och meddela sen ankomst ;-). Väl tillbaka på Östermalmstorg väller återigen alla förvirrade och nu försenade passagerare ut och bokstavligen slåss om en plats på tåget. Jag blir såååååå trött! Att alltid det primitiva hos människor ska visas i just sådana här situationer. Jag, Jag, Jag lyser det om många. Jag chillar på perrongen och inväntar nästa tåg istället. Ett bra drag visar det sig eftersom jag dessutom får sittplats. Kommer en stund senare till jobbet visst, men är i alla fall inte uppstressad och irriterad.

6 kommentarer:

Olga T sa...

Oj, oj, hoppas hon inte körde mot rött iallafall. Trodde inte heller detta kunde hända. Du har en utmaning på min blogg. Välkommen dit!

Eva-Lena Sjösteen sa...

Så glad att jag inte längre bor i huvudstaden och behöver trängas morgon & kväll. Så tacksam att jag varje dag får en stor portion natur, frisk luft och att jag bor i en icke stressande miljö :)

SysterLilli sa...

Jag åkte den linjen dagligen för några år sedan och var med om något liknande. Istället för att komma till Stadion hamnade vi ett helt gäng trafikanter vid Karlaplan... Ingen förstod vad som hänt. Vi såg alla ut som vandrande frågetecken när vi klev av. Hihi! :)

Ulrica sa...

Jisses - det hade jag ingen aning om. Att T-banan kunde köra fel! Vi har skrattat högt(jag hade högläsning)här hemma. Underbart skildrat, jag kan verkligen se alla trötta förvirrade människor :)

Jules sa...

Oj! Det var oväntat. Plötsligt liksom händer det.
Jag förstår dig, skulle också ha väntat in nästa. Det här med trängsel kan jag inte alls med. Folk blir som galna. Hua.

Pumita sa...

Haha, det var ju snopet!
Det jag ogillar allra mest med Stockholm är just det där JAG JAG JAG. Folk går rakt på en som om man var luft! Jag kan bli vansinnig på det ibland och med flit stannar jag bara. Eller när jag går av t-banan så står de där framför mig som ett skock får... då kan jag gå fram som ett ångvält. Ur vägen!