torsdag 19 februari 2009

Hipp Hurra

Världens största sfäriska byggnad, Globen i Stockholm, fyller 20 år idag. Den har en inre takhöjden på 85 meter, är 110 meter i diameter och har en volym på 605 000 kubikmeter (det skulle ta 40 år att fylla den med vatten från en handfatskran). En otroligt användbar arena som bjuder på konserter, hockey, friidrott och shower. Bruce Springsteen satte publikrekord 1992 med två utsålda konserter om vardera 16 337 åskådare. Denna gigantiska golfboll (som jag ser den) har dock kostat oss Stockholmare en hel del. Närmare bestämt har vi skattebetalare bidragit med minst 1 miljard kronor. Globen är väl värd ett besök om du ännu inte varit där. Grattis Globen! säger jag.

5 kommentarer:

Jules sa...

Redan 20 år!
Tiden går så fort.
Det är nog 17 år sen jag sist var där. Hockey. Minns att det var Djurgården mot Frölunda. Var himla imponerad av jumbotronerna där och då.
Grattis Globen.

Nathalie sa...

Grattis Globen!!

melindas blogg sa...

du knäpper många fina bilder det är roligt att se dina bilder du har knäppt!

du kanske vill besöka min hemsida
www.nogg.se/myIXUS

Anonym sa...

Oj, har Globen funnits i 20 år redan! Själv har jag aldrig varit inne i den, bara sett den på avstånd på den tiden när jag bodde närmare Stockholm än jag gör nu.

Tack för att du tittade in på min blogg, förresten! Återkom gärna!

Anonym sa...

Visst, grattis till vår glob (som stockholmare). Numera Ericson Globe, om nu någon bryr sig..? Kanske gör så vi slipper betala en massa skattepengar. Springsteen på Globen, yes, var där! Såg the Boss redan -75 på Konserthuset, varit helt såld sedan dess ;-)