söndag 23 augusti 2009

Rörelse

Rosa kan verkligen konsten att hålla munnen i rörelse!
Hon är en idisslare vilka är en underordning till partåiga hovdjur. Deras sätt att tugga födan två gånger kallas för att idissla och har gett upphov till dess namn. Idisslarnas mage består av fyra avdelningar : våm, nätmage, bladmage och löpmage. Obetydligt tuggad mat kommer först ner i våmmen och nätmagen och stöts sedan upp till munnen för att omtuggas. När maten sväljs andra gången åker den direkt ner till bladmagen och sedan vidare till löpmagen. Resten av matens resa behövs kanske inte förklaras ;-).
Fler tolkningar på rörelse hittar du hos Fototriss där veckans bidrag dessutom ingår i en tävling.

36 kommentarer:

Bruno Beige sa...

Roliga bilder med bra vinklingar samt en bra tolkning av temat Me like!

Barbro S sa...

Härliga idisslarbilder :). Söt nos.

marie roxbro sa...

vilken härlig tolkning...den nosen ser så mjuk o go ut...ha det gott

Nukke sa...

Så kul bilder !!! Han pratar hästspråk ! 1. bilden är min favorit :)

Bitten sa...

Att idissla låter inte så gott, men det ser onekligen lite gott ut på dina härliga bilder.

Famos/Menageriet sa...

Så ovanligt och kul tänkt!
Den rörelsen är ju livsviktig för idisslaren naturligtvis.
Ibland idisslar ju vi också, men det handlar ju inte om något livsviktigt precis.
Alla 3 bilderna är jättebra!
Ha det gott!

cat sa...

En härlig komuletriss!

Megera sa...

Kul tolkning på temat. Fina bilder och kul att se en serie så här.

lilalili sa...

Underbara bilder alla tre! Jag gillar dem väldigt mycket!
Ha en skön söndag! kramis

Jah Hollis sa...

Det var ju en speciell tolkning av temat. Och hur det hela fortsätter har man ju sett några gånger ute i hagar och ängar. :-)

Anonym sa...

Vilken bra tolkning..

Jack sa...

Härliga bilder!

annette sa...

Vilken urläcker triss, verkligen närstudier av rörelser, sedan fick jag ju oxå en repetition av gammal kunskap:)

Bild tre blir favoritbild, tycker röelsen där säger mej att det är bra nu, jag är nöjd. Tack för maten;)

Ha en bra dag!

annette

Erik "Semlan" sa...

Nästan som en liten film ;-) Konsekvent, lustigt bildsnitt (jag hade nog haft med hela huvudet, hästögon är vackra). Tack för kommentaren, kul att humorn uppskattades!

Maria Berg sa...

det är ju tur att den någon gång stänger munnen....hihihi Jag det är spännande att leta rörelser, önskar att jag hade hästar på närmre håll så jag kunde fota dem oftare. MB

Mitt i Fågelsången sa...

Tack för besöket! Gillar din tolkning - tycker det blir extra speciellt när man har samma motiv från olika vinklingar i trissen.

Cecilia Artista sa...

Härlig tolkning! Och för Rosa gäller det att tugga på. Sen har du visst varit inne på Wikipedia igen och kan delge oss en massa info - eller du kanske visste det ändå. Men alltid kul med lite text också!

Susanna sa...

Jag sitter här och ler stort - underbar tolkning, snyggt gjort och jättefina bilder :-)))))
I like!!!

Lasseivomma sa...

Bra bildspråk, du kan vinna med denna triss. Kor är så uttrycksfulla

christina sa...

Så stiliga bilder på Rosa! En riktig beauty!

/kram christina

Mattias sa...

Snyggt :-D

Anonym sa...

Ovanliga, kul bilder på temat. Hoppas slumpen väljer di som finalist.

Amanda sa...

Härliga foton av hästen. Först så skrattar den, blir lite mera fundersam på andra fotot och på tredje så visar hästen att det inte var speciellt roligt. En jättebra triss på en mule i rörelse. /Amanda

Ulrica sa...

Tänk att de aldrig får träningsvärk.... av allt tuggande. Jag blir jämnt trött i munnen när jag tuggar tuggumi :)

Lissen sa...

Skarpa fina bilder! Härliga med glimten i ögat. Tack och lov att vinte behöver tugga lika mycket!
Ha en skön vecka!

Erik "Semlan" sa...

Hmm, ko eller häst. ;-) Ja, kanske syns det på tänderna, de ser lite slitna ut. Kossor idisslar ju... Men jag tycker det ser ut som en hästmun! Men jag litar på dig, du tog ju fotografierna. :-) Bra att du återkom med komunnen ;-)

Photos by Storm sa...

Vilken bra triss och repetition på alla deras magar/Lis

Veronica sa...

Härlig bilder och bra tolkning på temat. Intressant vinkling på bilderna :)

Hero sa...

Bra och annorlunda tolkning. bilderna är jättefina, men jag trodde först det var en hästmule:)
Ha en trevlig vecka/Maria

Olga T sa...

Klart det är en ko!! Jag gillar kor och jag gillar att du t.o.m fått med tänderna på första bilden. Den blir min favorit i din härliga serie!

Unknown sa...

Morrn.

Det var det jag trodde, rörelse kan vara så mycket.
Du fick i alla fall till en ovanlig "vinkling".

Ha de bra.
Hasse A

NatureFootstep sa...

hihi, roliga bilder. De brukar också gilla att röra min kamera.

Milla sa...

Underbara häst-bilder...och visst rör sig munnen ofta på dessa vackra djur!

Veronica sa...

Gnägg....riktigt fint med samma motiv och olika vinklar. Gillar verkligen denna trissen!!! Den sticker ut!!!
=)

Pialotta sa...

ha, ha, ha.. vilken rolig triss du bjuder på:-))

Paula sa...

Härlig triss, kor är underebara djur. Kul med info att läsa..