söndag 28 februari 2010

Storkok

I dag har jag lagat mat i massor. Ja, i bland får jag ett sån´t där "bulla upp i frysen" ryck och då är det lika bra att jobba på. Röd linsgryta med chorizo, torsk i foliepaket, köttfärslimpa fylld med paprika och fetaost samt morotssoppa slängde jag ihop ;-). Tänkte dela med mig av soppreceptet. Visst, morotssoppa låter inte så kul kanske, men jag lovar, den här soppan är både het, len och smarrig. Toppar man den sedan med avocado bitar, rostade pumpakärnor eller dragonkryddad crème fraiche blir det en riktig festlig förrätt som får gästerna att dregla efter mer.

1 gul lök, 2 msk färsk chili, 2 msk färsk ingefära, 6 morötter, 1-2 potatisar, 2 äpplen, 2 del vitt vin, 2 tärningar grönsaksbuljong, 8 - 10 dl vatten samt 1 tsk dragon.

Fräs hackad lök, chili och riven ingefära i lite olja. Lägg i skivad potatis och morötter och låt fräsa ytterligare några minuter. Häll på vinet och puttra 2 minuter. Tillsätt buljongtärningarna, dragon och äppelklyftor. Koka tills allt är mjukt, ca 20-25 minuter. Mixa soppan helt slät.

Topping: Alternativ 1: Avodado i bitar samt rostade pumpakärnor (gärna chilirostade). Alternativ 2: Dragonkryddad crème fraiche.

Smaklig spis!

2 kommentarer:

Marie-Louise sa...

smarrigt värre. Den där måste jag prova. Vackert foto till. Vad duktig du varit med matlagning hela dagen., Smart att ladda upp frysen till när energin tryter.

Monkan sa...

Jo, morotssoppa låter toppen! Jag har ett recept från nån tidning som ligger på "ska testa-högen" men det här lät ju klart intressantare. Rostade pumpakärnor, pinjenötter och solrosfrön brukar jag ha på sallader, och ibland i soppor :-)

Men neeeej, inte vin, suck. Inget jag brukar köpa och jag tänker inte heller göra det för lite matlagning... Jag har hört att man kan ta vinäger i stället, har du nån koll på det? Hur mycket? Jag måste skriva till nån matspalt eller nåt och fråga :-) jag brukar rata alla recept som är med vin. Men din soppa låter allt för god för att jag inte ska göra den. Jag måste. Ingefära och äpplen måste jag köpa, allt det andra har jag faktiskt hemma. Jag älskar dragon och ingefära, undrar hur det blir att blanda dem.