måndag 8 mars 2010

GI Limpa

Jag har helt och hållet övergått till att äta med GI tänk. Känner mig piggare och har fått betydligt mer energi. Dessutom har midjemått och kilon minskat som en positiv följd. Det jobbigaste i början, under rivstarts perioden (som varade i oändligt långa 6 veckor), var att inte få äta bröd. Socker var inte så svårt att stå emot, men ett gott nybakat varmt matbröd.......;-(. Nu får jag äntligen njuta av en smörgås om än max 1 styck per dag. Absolut inte vetemjöl, men dinkel eller rågmjöl och gärna fullkorns varianten är perfekt. Har hittat ett mustigt mättande bröd och jag delar gärna med mig receptet till er alla. Bus enkelt är det att göra. Inga sega långa jäsningar utan bara blanda och in i ugnen. Så..........sätt igång!

3 dl dinkelfullkornsmjöl
3 dl rågmjöl gärna fullkorn
1/2 dl linfrö
1/2 dl solrosfrö
1/2 dl pumpafrö
2 dl blandade nötter
4 torkade aprikoser
1 tsk salt
1 1/2 tsk bikarbonat
6 dl maturell yoghurt
sesamfrö
olja

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång form och bröa med sesamfrö. Rör ihop alla ingredienser till en kladdig smet. Lägg över i formen och platta till lite försiktigt. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.

2 kommentarer:

Annelie sa...

Skulle också behöva det där tror jag, inte mycket men några kilo vore inte fel.
Det är så lätt att bygga på sig lite vintertid. Det syns ju ändå inte under alla kläder.....
Brödet ser jättegott ut!

Viola sa...

Innholdsrikt brød! Tror jeg må notere meg den også jeg.. :)Men jeg har aldri hørt om dinkelfullkornsmel. Solrosfrö tipper jeg er solsikkefrø på norsk.. Pumpafrö vet jeg ikke.... Bikarbonat vet jeg heller ikke hva er.... Resten låter kjent :)) Det ser veldig godt ut!!