torsdag 11 mars 2010

Torsdagsreflektion

I NO läser min 13 åring just nu fysik. Snart är det dax för prov så kvällarna den här veckan har ägnats åt plugg och förhör. Jag lägger ner mycket engagemang på dessa förhör. Ja, kanske lite för mycket. I alla fall om man lyssnar till dottern, ha, ha. Jag kan ju inte rå för att jag är naturvetare och brinner för matte, kemi, biologi och fysik, men visst, att hålla tillbaka entusiasmen kanske är nå´t jag måste lära mig. I klass 7 behöver man ju inte ha kunskap i ämnet likt den på universitets nivå ;-). Hm, jag får helt enkelt försöka undvika att gräva för djupt........................inte lätt när det är ämnen jag har bra kunskap i och själv tycker är spännande. Balansgång!!!!! Torsdags Reflektion.

5 kommentarer:

sinneskatten sa...

Det är verkligen en balansgång att ha tonåringar. Nja att ha barn är en balansgång att släppa eller hålla eller???
Eller som min mamma alltid sa, hur du än gör har du rumpan alltid där bak.

Erik "Semlan" sa...

Den där balansgången kan vara knepig. Som förälder vill man ju bara barnens bästa. Brinner man själv för ämnet kan det vara extra knepigt att hålla igen. För mycket ved på brasan kan släcka den...
Men det klarar du säkert bra. :-)

Marie-Louise sa...

Hej vännen, här känner jag igen mig i dig. Jag undervisar ju i bi,fy, ke, tek, och matte. Så när barnen vill ha hjälp så vill jag förklara så djupgående så dom tröttnar. Mina barn har inte utnyttjat de faktum att jag är lärare men jag har däremot många av mina vänners barn som kommer till mig när de vill ha djupare förklaringar. Det är kul! Ha det så bra.Kram

Viola sa...

Jeg syntes også fysikk var spennende på skolen. Jeg likte også tall.. :) Men ble ingen biolog.. haha! :/ Det ER ganske interessant det der..!! :)

ninoj sa...

Grymt snyggt fotat och bra text till temat. Balansgången är svår, när man brinner för något som man verkligen kan. Själv skulle jag förklara för syrran i veckan, hur man byter dragkedja i en jacka. Hon såg lätt förskräckt ut, så jag fick ta det på amatörnivå.
Hoppas att dottern uppskattar din kunskap, om inte nu så senare i livet.
Må så gott!