onsdag 10 mars 2010

Gojibär - Världens Näringsrikaste Bär

Bocktörne (Lycium barbarum) är en art i familjen potatisväxter. En buske som förekommer naturligt i centrala Kina. Buskens frukt är ett avlångt gulrött bär, som kallas Gojibär och har i tusentals år använts inom läkekonsten i Kina. Bäret innehåller många nyttiga ämnen såsom antioxidanter, mineraler och väldigt höga halter av vitamin C och E. Dessutom ämnen som bidrar till att sänka kolesterolhalten och öka motståndskraften mot virus och bakterier. Gojibäret har en starkt röd färg på grund av sina höga halter av karotener. Smaken är lite sötaktig liknande det vanliga russinet.

Väldigt gott att ha i müsli eller att strössla på en fruktsallad eller naturell keso tillsammans med lite nötter.

NU ska jag driva iväg till min "bebis verkstad" ;-). Känner mig pigg och uppåt i dag. Måste bara vara alla gojibär jag stoppat i mig, ha, ha ;-). Nä, jag tror att energin kommer från den härliga blå himlen och solen som tittar fram. Ser ut att bli en LOVELY dag!!!! Ha en fin onsdag alla vänner, kram.

6 kommentarer:

Marie-Louise sa...

Måste jag prova. Tack för tipset, och du köper dem??

Annelie sa...

Vilken UNDERBAR färg dom har, och vilken ursnygg bild!
Och visst är det gott med alla dessa nya torkade frukter som nu finns en uppsjö av?
Turkist yoghurt med nötter och bär, mums!

Unknown sa...

Hej, vet du att de kallas Vargbär också.? Kram

Pennelina sa...

Jag köpte sådana förra veckan :-)

Kram från Pennelina

Anonym sa...

Altså jag har ätit Gojibär ett tag nu, men började tröttna på den halvjobbiga smaken, lite som hö, dom e ju torra & jobbiga.
Men efter ett tips så hittade jag vad jag kan säga är dom godaste jag har stött på, mjuka som russin & goda.
nu äter jag dessa bär istället för Godis. rekomenderas absolut..

Näringsvärde: per 100g
Energi: 271kcal/1138kJ
Protein: 9g
Kolhydrater: 55g
varav socker 46g
Kostfiber: 7g
Fett 1,7g
Mättade 0,3g
Enkelomättade 0,4g
Fleromättade 1g
A-Vitamin 85mcg
C-Vitamin 35mg
Järn 7,5mg
Kalcium 42mg
Kalium 1032mg
Natrium 380mg

http://www.blocket.se/stockholm/Goji_bar_gojibar_500g_26061318.htm?ca=11&w=1&last=1

/Anders

Johanna sa...

Vilken fantastisk bild på gojibär. Ser ju nästan ut som att de brinner.

Simply stunning, i brist på en bättre svensk fras... :)