söndag 25 juli 2010

Arbetsmyra

Min älskade C är en myra. Ja, inte storleksmässigt precis. Med 1,92 i strumplästen och 0,1 ton tung liknar han väl snarare en elefant, ha, ha. Nej, vi måste lägga till arbete till myran. DÅ blir min kära make personifierad. Gräset klipps och krattas, häckar och buskar frisseras, kanter trimmas och trädgrenar kapas. Sedan ska det snickras lite, skruvas lite här och där och målas. "Myror i pälsen", det är ett uttryck jag använder för att beskriva maken. Att ligga eller sitta still, sola, läsa eller lyssna på radio eller talbok no, no, no. Jag får ibland dåligt samvete när han far runt och fixar och donar medans jag softar i solen på tomten eller nere vid bryggan. Eller om jag drar i väg på mina fotoutflykter eller loppisar. Eller att inte förglömma, myser med dottern i stallet. MEN, han är så himla go´min gubbe. Han påminner mig varenda sommar om att han njuter av att pyssla och ha alla dessa små projekt. Att inte känna någon tidspress gör bara detta arbete roligt. Sedan slappar ju jag också ibland säger han............när jag spelar golf med boysen. Ha, ha, ha. Vi har verkligen olika sätt att se på vila och nedvarvning jag och min man. Det viktiga är dock att alla känner sig nöjda med sin situation och får göra som han/hon vill. Vilken lyckans ost jag är som har en arbetsmyra i huset som håller så fint omkring mig och som sköter om vårt lilla vattenhål på ett sån´t perfekt sätt. En arbetsmyra som jag pysslar om med kaffe och hembakat, en kall öl mellan varven i den heta solen och smarriga middagar på sommarkvällen. Kompletterar varandra, japp det gör vi perfekt. Love U C.

2 kommentarer:

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Livet hadde nok ikke vært det samme uten nei :) Ha en fin dag :)

Monica sa...

Vännen, sitter nu i Huset i Stockholm......små ler....JAG lever också ihop med en arbetsmyra! Alltid något på G, svårt för att sitta still....far fram i vår trädgård som den värsta....ja,ja vet inte vad....Vi brukar skratta åt vissa situationen. Jag står i min "egen värd" framför staffliet & målar.....lugnt o skönt, sedan tittar jag ut....och vad ser jag genom fönstret....mannen, antingen med häcksax, skottkärra, flyttning av buskar, gräsklippare m.m.Sedan är han mycket mån om att hålla kroppen i trim. Springer ca 6-7 mil/vecka."Stånkar" i källaren...redskap.(men han är ingen torris för det-"spottar" inte i glaset o är full av bus) Vad gör jag? MYSER, NJUTER, lever, kryper upp i soffan med en god bok. Men DET BÄSTA med min arbetsmyra är att han INTE gör någon "affär" av det. Så vi är OCKSÅ väldigt olika! Men vi ÄLSKAR varandra sååååå fruktansfärt mycket! Nu ska du få ett "färskt" ex. jag sitter i köket vid datorn. Han ligger på övrevåningen i sängen o tittar på TV just nu & ropar: älskling, gå försiktigt i trappan när du kommer upp....du är inte van med den...De är omtänksamhet/kärlek.
Önskar nu hela familjen en fortsatt skön ledighet.
Regnig men VARM kram från mig.