lördag 10 juli 2010

Vart Jag Än Sätter Ner Min Fot

Ligger det en liten stackars näbbmus som intagit den sista vilan. Tuss, la famiglias pälsmössa (läs kissemiss) är som tokig här på landet. Han är ständigt på jakt och när han inte orkar bära hem bytet eller om ingen är hemma som kan berömma honom, ja då släpper han dem var det än passar (honom). Nu har jag trampat på tre och snubblat över två........................!!! Problemet med just näbbmöss är att de inte är goda. Ja, alltså jag vet ju inte eftersom jag aldrig smakat, ha, ha, men enligt litteraturen ratar katter denna typ av möss. Sork och fågel är däremot mumsfilibabba så de ligger aldrig ock skräpar på tomten. Om jag än sörjer varje mus och känner ett sting av olust och sorg i hjärteroten varje gång jag ser dem så gläds jag dock åt Tuss och hans framfart. Den hjärngympa denna jaktinstinkt ger är såååååå bra och jag ser ju hur han njuter av att vara kung vid stugan. Ja, det är sant, en katt (alla djur) kan utstråla lycka, precis som vi människor. Gäller bara att kunna öppna upp och se :-).

5 kommentarer:

Monica sa...

Härligt Mie att få börja morgonen med ett gott skratt!
Jag förstår att Tuss är kung på landet, vilken känlsa de måste vara......de är annat än stan. Tänk dig att en sommar få vara KUNG!......bära hem bytet till de sina....visa hur duktig jag är.....att de sen inte smakar gott( so what)....jag har visat att jag KAN och jag är KUNG!
Önskar dig och din familj en skön helg! Njut av varandra!
Kramar om från mitt innersta.Tack för att du "finns"

Tigris Predikantan sa...

Ja, tänk att t.o.m djur ratar mat! *ler*

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Godt du ikke har smakt på en av disse slev da, da hadde jeg blitt bekymret for deg :) Visst kan det være strist syn, men naturen er jo slik laget, på godt og vondt. Fortsatt fin helg til deg:)

Viola sa...

Nei men Kissemiss, hva gjør du?!?! Stakkars mus, men sånn er det.... Tuss har det helt på topp! :) (Men ikke musene nei..) Kan det være det vi på norsk omtaler som Spissmus tro..
Merkelig, akkurat i skrivende stund kom Pusa gående forbi meg, forbi dataen.. (hun har ligget i senga på soverommet inntil akkurat nå..) Kanskje hun leste mine tanker om mus, her jeg leser det spennende innlegget ditt.... hehe!

Gleder meg til å ta en titt videre nedover her.. Dere har det sikkert helt topp på landet! Ha det fortsatt riktig fint, kos dere masse! Juliklem til min svenske bloggvenn! :)

Anonym sa...

How nice a photography and interesting to read. With many cats around over here, surely there are as many mice as well. Please have a great Sunday.