lördag 31 juli 2010

Ett Besök I Den Gamla Världen

Sista veckan i juli varje år hålls Gammelvala i Brunskog här i Värmland. Det är ett evenemang som visar hur det gick till här på landsbygden för 150 år sedan. Besökarna får till exempel se kolare, smeder och skogsarbetare "in action". Det finns också tillfälle att prova på olika hantverk.
För de närboende är det en tradition att delta och alla arbetar ideellt på Gammelvala. Unga som gamla är tidsenligt klädda vilket gör hela evenemanget mycket stämningsfullt.
I handelsboden frestas besökarna av allehanda godsaker. Blir man hungrig bjuds det på nävgröt med fläsk eller varför inte göra din egen kolbulle över öppen eld till lunch.
Jag bara älskar dessa gamla miljöer. Att strosa runt på Gammelvala är riktigt riktigt härligt. Det finns så mycket roligt att uppleva och mängder av gamla miljöer att njuta utav. Omgivningen är fantastiskt med sjö och djupa skogar runt omkring. Både jag och min D90 blev nästan överhettade denna dag av allt fint att fotografera ;-).

2 kommentarer:

Mikabella sa...

Åhhh mysigt! Ser riktigt charmigt ut.

Hoppas att allt är bra med dig så här i semestertider. ser ju så ut i din blogg iaf :) Massor av kramar till dig!!

Rigmor sa...

Åhhh, nu fick jag nostalgikänsla. Var där för en massa år sen, tror det var med min mormor till och med, och det var verkligen som att kliva bakåt i tiden. Får försöka pricka in det i nästa års kalender...
Ha´en fortsatt bra lördag!!