torsdag 15 juli 2010

Som Att Resa Tillbaka I Tiden

I går styrde jag och C kosan till Hembygdsgården i Kärnåsen. En riktig liten oas mitt i de Värmländska skogarna där det hela veckan pågår den årliga folkfesten Klar-Hälja då det bjuds på både bygdespel och musik. Omgivningarna är fantastiska med gamla vackra byggnader från slutet av 1800-talet. Vi mumsade nävgröt och fläsk till lunch och handlade med oss den populära Smetäppkakan. Ett stenugnsbakat bröd bakat på rågsikt, komjölk, pommerans och anis.
Bland mina favoriter finns den gamla handelsboden. Att stiga in här är verkligen som att förflyttas tillbaka i tiden. Att sedan köpa hårda karameller i pappstrut av Kalle förhöjer stämningen ännu mera :-).
Anledningen att vi åkte till Kärnåsen just i går var denna fantastiska vissångerska, Cajsa Stina Åkerström. Jag älskar hennes röst och på vilket sätt hon tolkar visor. Hon bjöd på nytt eget material blandat med bl a Taube, tonsatt Fröding och pappa Fred Åkerström. En fantastisk upplevelse att få sitta där i sommarvärmen bland vajande björkar mot en klarblå himmel. Ja, gisses vad tagen jag blev. Så berörd att tårarna trillade. Så vackert och fint var det. Mmmmmmmm vilken dag att stoppa i minnesbanken.


6 kommentarer:

Annelie sa...

Kan förstå att det blir ett fint minne att stoppa in i banken. Hon ÄR verkligen fin Cajsa Stina...
Och överbliven Champagne ja, har du hört nåt så dumt förut?! *skratt*
Faktiskt blev det lite över av Johans champagne som han köpte för att fira Tristans och Cissis hemskomst från BB. Hon kunde ju inget ta, och han är mycket måttlig med alkoholen. Han tränar mycket och är rädd om formen...
Dessutom hade han förvarat den så bra så det vara faktiskt bubblor kvar också! Namnam!

Monica sa...

Mie, vad skulle vi göra utan vår minnesbank? Förstår att dagen var lyckad!
Här får du ett eget tänk: Blott den lever som levande NJUTER av livet!
Tack för att du "finns" & en varm kram.

Unknown sa...

Morrn.

Dom/vi som var med på 50 och 60-talet
minns hur det såg ut i Stockholm, men ska man vara ärlig är det inte bara dåligt nu....

Ha de bra.

Hasse A

Ha de fint i Värmland...

Rune A Karlsen (Bildebloggen) sa...

Så fine bilder, gøy å reise i tid både i farger og omgivelser :) God helg til deg :)

Viola sa...

Åååå Marie så herlig at du har satt inn denne sangen her, jeg husker den så godt fra min barndom! :) Her blir jeg også tårevåt..

Jeg er på dypdykk i bloggen din, men her måtte jeg bare kommentere mens jeg lytter på den vakre sangen!

Klem fra meg! :)

Johanna sa...

Bilderna får mig att minnas alla härliga somrar hos farmor i Värmland när jag var liten.