fredag 5 juni 2009

ABC: N

Coccinellidae = Nyckelpigor är en familj i ordningen skalbaggar. Den vanligaste arten i Sverige är den 7-prickiga nyckelpigan Coccinella septempunctata, även kallad Jungfru Marie nyckelpiga. Totalt finns det cirka 65 olika arter i Sverige och mer än 4500 i hela världen. Nyckelpigor har en längd mellan 1 och 10 millimeter, korta ben och antenner och en nästan halvklotformig kropp.De flesta nyckelpigor lever av rov. Bland de större arterna är bladlöss det vanligaste bytet medan mindre arter föredrar sköldlöss.
Skalbaggarnas klara röda färg kan ses som en varningssignal då de kan avsöndra en gul vätska från benens leder. Denna vätska är giftig och har en besk smak. Många nyckelpigor används inom biologisk bekämpning för att hålla efter bladlöss och sköldlöss. Fler ord på N hittar du hos
ABC.

18 kommentarer:

Mitt hvite hus sa...

Marihøne...de er vakre og de bringer jo lykke også... det lærte jeg som barn=)
;O=)

Anne sa...

Flott valg til bokstaven N.

Og de samme tingene som Kerstin har lært, ja, det kan denne dama også. I tillegg sa vi som barn at vi kunne telle hvor mange år den var ved å se på prikkene på ryggen??? Om det er sant eller feil, ja, det vites ikke.

Uansett, flott fredag til deg

Anonym sa...

De er et av få insekt som er søte og vakre, marihønene:o)

AnnetteK sa...

Marihøner er flotte.
I helga som var så jeg det er fant ut må være en "marihønebaby" for føste gang, den var i alle fall utrolig liten...

Anonym sa...

Marie Marie Marolle jeg tror du kan trolde, flyv op til solen, som er så stor, og sig den skal skinne på vores jord. Marie Marie Marolle...

Rigtig god weekend ;-)

Rune Eide sa...

I Norge og kjent som "Maria fly-fly".

Tuen millioner arter - og morsom å fotografere (når jeg får det til)

Olga T sa...

Härligt val på N! De är så söta de små nyckelpigorna.

Rimkogeren sa...

Marie, Marie Marolle
flyv op til Vorherre
og bed om godt vejr.
Som børn fik vi mariehønen til at kravle op på en finger. Et kraftigt pust og så fløj den.
Men om den nåede frem ved jeg ikke.
Sød at se på, men ikke hvis man er en lille bladlus :-)

Evami sa...

Søte MArihøna,som betyr lykke å få tak i:) Husker det var stor stas å få ei Marihøne på fingeren når jeg var liten og så se på at den fløy:) flott bidrag:)

Petunia sa...

Marihøne er mitt favoritt insekt:) Flott valg av bokstaven N:)

HildeS sa...

Marihøna er en fin liten skapning. Søt og rød.

MineSine sa...

En søt og uskyldig skapning - og veldig fasinerende :D

Unknown sa...

Marihøne er det norkse navnet, også populært kalt Maria Flyfly:0)
Marihøner bringer lykke, og dersom dei står på armen din og flyg sin veg, kan du ønske deg noko...
God helg

Anonym sa...

Det var først etter at jeg begynte med macrofotografering at jeg oppdaget hvor mange underarter det faktisk finnes av Marihøna. Foreløpig har jeg bare bilder av 6-7 ulike i samlingen min, men håper denne sommeren skal by på mange fler. :)

minon sa...

Alltid stas med en marihøne. De bringer lykke også sies det.

Jeg har noen marihønebilder også. Synes de er flotte å fotografere for det er så klare fine farger.

Ha en flott helg videre!

TorAa sa...

Vi kalte disse spennende insekter for Maria Fly-fly der jeg vokste opp.
De mest unike var det gule med svarte prikker. Meget sjeldne.

Men så herlig, nu vet jeg hva de kalles på svensk også;))

Unknown sa...

marihøner! de er nydelige=)

Viola sa...

Fint innlegg på N! På norsk ville den ha blitt på M, da vi kaller den Marihøne. Jeg blir alltid så glad når jeg får øye på disse marihønene. Men ikke visste jeg at de livnærer seg av bladlus! Den 7-prikkede kaller dere til og med for Jomfru Maria nyckelpiga.. Har aldri tenkt på hvorfor Marihøne heter Marihøne.. men nå så jeg plutselig at Mari... kan utledes av Jomfru Maria?? Men - jeg vet det ikke.. :)