fredag 26 juni 2009

Sambucus Nigra

Någon egen fläder har jag inte än så länge här i min värmländska trädgård. Dock är jag sugen på en eftersom jag älskar saft gjord på dess blommor. Som tur är har min underbara norska granne Vibekke två stora fina buskar och hon delar gladeligen med sig. Idag har vi plockat blomklasar och påbörjat saft tillverkningen. Fläderblomssaft är en frisk törstsläckare. Du kan också frysa in koncentrerad saft i iskuber, lägga i ett glas med torrt vitt vin och njuta som en sommardrink eller gör en flädersorbet till efterrätt.

Recept:
2 skivade citroner med skal
40 fläderblomsklasar
2 kg strösocker
30 g citronsyra
1,5 l vatten
ev. 4 krm natriumbensonat

# Tvätta citronerna och skiva dem sedan i cirka halvcentimetertjocka skivor.
# Varva citronskivor med blomklasar i en stor väl rengjord hink.
# Koka upp socker, citronsyra och vatten så att sockret och citronsyran löses helt.
# Häll blandningen het över blommor och citron.
# Låt stå i 3-5 dygn, övertäckt och svalt. Rör eventuellt ett par gånger under tiden.
# Sila bort blommor och citron och häll saften i väl rengjorda flaskor.
# Om man önskar kan man tillsätta konserveringsmedel (t.ex. natriumbensonat 1 krm/kg) i den färdiga saften.
# Om man häller upp saften i plastflaskor och inte fyller dem helt så går den bra att frysa. Detta är att föredra då saften möglar ganska snabbt.

Lycka till!

Dagens temp: +26.
Dagens väder: sol och en blå himmel med underbara stackmoln.

3 kommentarer:

Ninni sa...

Visst är den god! Dessutom är busken också så vacker att se på. Det syns ju din fina bild!
Om den inte blir översållad med bladlöss som mina brukar bli...Jag har en rödbladig som också är väldigt fin.
Må så gott i sommarvärmen!
Kramar!

Viola sa...

Hørtes veldig forfriskende ut.. men jeg har aldri sett de blomstene. Sambucul nigra - svarthyll? Var hvertfall hva wikipedia kom med.. Sorte bær og hvite blomster? Litt av en kontrast :)

Ulrica sa...

Mmm smarrigt, tack för drinktipset:)

Har du sett det nya... jag öppnar eget i höst:)