fredag 5 juni 2009

Här Ska Plågas

8820 stycken piggar ska genom akupressur ge mig mer energi. Idag har jag äntligen införskaffat en spikmatta. Jag valde Yantramattan. Den finns i två färger och utan att veta bakgrunden till färgernas symboliska betydelse föll jag för den i purpur. Nu läser jag i instruktionsboken att mitt färgval står för meditation, andlighet, intution och klarhet. Undrar vad det igentligen säger om mig ;-).

Akupressurens helande konst går tusentals år tillbaka i tiden och har sina rötter i den österländska medicinen. I den traditionella kinesiska medicinen finns det 365 akupunkter längs de tolv meridianerna i kroppen. Genom att stimulera tryckpunkterna säger terapeuterna att de fysiologiskt kan flytta och förtunna den mjölksyra och koloxid som har en tendens att samlas i muskelvävnaderna. Detta är, påstår de, orsaken till stelhet i musklerna och en generell tröghet i blodet. Denna stelhet påverkar i sin tur tryck på nerverna samt blod- och lymfkärlen vilket i sin tur påverkar skelettet och de inre organen.
"Superterapier" Jane Alexander Richters

5 kommentarer:

Ingela´s blogg sa...

Själv har jag en grön, valde också den för färgens skull. Det är skönt att ligga på den, efter de första minuterna... Men man vänjer sig snabbt. Jag började ligga på den på golvet men det är mycket skönare på mjukt underlag som en säng. Lycka till med din spikmatta // Ingela

christina sa...

Jag ska också skaffa mig en. Få se vilken färg det blir????

Lallis - liv och leverne sa...

Härligt!
Jag är också på G att köpa spikmatta.:)
Kram Lallis

Anonym sa...

Även jag har haft funderingar på att köpa en och späka mig lite. Du kan väl tala om hur det fungerar?

Ha en trevlig Nationaldag.

Ulrica sa...

Berätta sedan hur det var... jag funderar men det har liksom stannat vid det.