tisdag 2 juni 2009

Det Snurrar I Mitt Huvud

Som ni säkert vid detta laget vet är jag mycket intresserad av makro fotografering. Har kikat runt på nätet och läst lite om olika varianter, men kände att jag behövde prata med expertis. Så, idag tog jag mig till en Nikon butik. Har bävat lite inför denna prat- och frågestund eftersom jag fortfarande är så "grön" på fotografering och ffa inte så bekant med alla termer de mer bevandrade i fotovärden slänger sig med. Jag hade dock turen att få prata med en riktigt trevlig sympatisk kille. Ganska snabbt förstod han vilken nivå jag är på och lade sig snällt på denna, även om han säkert hade velat sväva ut och briljera. Det var en riktigt lärorik stund där i butiken och jag växte faktiskt i min hobbyfotografkostym för jag insåg att jag kan och förstår ju mer än jag trodde. Jag t.o.m ställde några intelligenta frågor ;-). Så nu är jag fullmatad med information om makro objektiv. Nikkor, Tamron och Sigma. 60 mm, 90 mm och 105 mm. 1x bildstorlek. Frågan är nu om jag ska köpa ett Nikkor eller räcker det med en kopia. Ska jag nöja mig med ett 60 mm eller måste jag gå så nära insekterna och fjärilarna att jag skrämmer iväg dem. Hur mycket är jag villig att betala. Ja, många frågor är det och om jag trodde att jag skulle ha en glasklar uppfattning efter denna informativa pratstund hade jag helt fel. Visst information har jag massor av nu, men eftersom jag vet mer nu har jag också fler saker att ta ställning till. Varför ska det alltid vara så svårt, suck!

3 kommentarer:

Olga T sa...

Ja inte är det lätt. Jag köpte ett Tamron 90mm på Scandinavian photo.

Ninni sa...

Vad skönt att träffa på någon som har vett att ta kunden på rätt nivå. Jag skickade efter mitt Tamron hos Cyberphoto men har också handlat av Scandinavian Photo via deras nätbutik. Jag har bara goda erfarenheter av båda två.
Lycka till!

Viola sa...

Ja, det der er vanskelig.. Jeg har ikke forsket så mye i macrolinser.. Men vet bare jeg vil ha ett med tider og stunder! Men håper det finnes billige og brukte på nettet, som forhåpentligvis er bra...
Klem fra Nicon-søstra i Norge! :)