fredag 3 juli 2009

ABC: R

Regnbågen är ett meteorologiskt fenomen som uppträder som ett fullständigt ljusspektrum i form av en båge på himlen då solen lyser på nedfallande regn. Regnbågen är ett mångfärgat spektrum med rött ytterst och lila innerst. Regnbågens gäckande skönhet har givit den en plats i myter, sagor och religiösa trossystem. I grekisk mytologi är den stigen efter budbäraren Iris mellan himlen och jorden. Leprechaunerna i irländsk folktro gömde sin guldskatt vid regnbågens ände. I kinesisk mytologi var regnbågen en reva i himlen som förseglades av gudinnan Nûwa med hjälp av stenar i sju olika färger. I hinduistisk mytologi kallas regnbågen för Indradhanushi, d v s Indras båge, efter denne blixtens och åskans gud. I nordisk mytologi kallas regnbågen för Bifrost och är den bro, som vaktad av Heimdall förenar Asgård med Midgård. Regnbågen finns som flagga, där de olika färgerna representerar mänsklighetens mångfald. Flaggan står för tolerans och medmänsklighet. Denna flagga har även blivit en homosexsymbol. Wikipedia. Nyfiken på fler ord på R. Titta då in hos ABC.

14 kommentarer:

Marits Hus sa...

Regnbuen er et fenomen jeg aldri blir lei av å se på. Det sies at det ligger en skattekiste ved enden.
Ha en knallhelg!

JULIEK sa...

Regnbuen er bare så flott. Den fasinerer meg alltid like mye : )

Petunia sa...

Regnbuen er helt perfekt på R:) En gang så jeg fire regnbuer utenpå hverandre og jeg ble helt satt ut før jeg husket på å hente kamera, men tror du de var der da jeg kom ut igjen?
Nope... det blir jo som en god fiskehistorie. Ingen tror meg:P

Evami sa...

REgnbuen er vakker:) Blir like fascinert hver gang og lurer på hvor gullkista er:)

Anonym sa...

Og Greenpeaces motto er, at man ikke kan sænke en regnbue!
Jeg ville meget gerne se nogle regnbuer i disse dage, men alt vi får er brændende sol ;-(

De bedste weekendhilsener fra Midtlolland!

Rimkogeren sa...

Jeg har jagtet skatten ved bifrost's/regnbuens fod. Forgæves, for regnbuen flytter sig uanset hvor forsigtigt, jeg nærmer mig :-(

Anonym sa...

Tenk at jeg glemte Regnbuen, den som er så vakker! Bra at noen andre husket den, da! Ha ei fin helg!

Viola sa...

Ååååå, en vakker regnbue! Send den til meg! Ler.. ;)Så masse spennende informasjon du har skrevet om regnbuen! Kjempebra! :) Klem!

Bling - our elf on the shelf sa...

En vakker regnbue. Bare så synd jeg aldri finner enden der gullgryta står ;)

mormonsen sa...

Vakkert! Sommerregn er mitt yndlingsvær, og ser jeg og regnbuen, så er det rosinen i pølsa. :)

Anonym sa...

Utenfor vinduet mitt står en vakker regnbue på himmelen akkurat nå!
Dermed har jeg noe vakkert å se på både her hos deg og her hos meg. :)

Flagget med regnbue visste jeg faktisk ikke om. Så lærte jeg noe nytt i dag også. Tusen takk!!

Vestlandsjenta! sa...

Ja, regnbuer er virkelig fasinerende. Har alltid prøvd å finne enden og den mytiske skattekisten, men den flytter jo på seg hele tiden! Hehe! Flott tolkning og herlig bilde!

Ha en strålende helg!!

TorAa sa...

Regnbuen - du verden så mange myter og fantasier.

Kul ABC-R

Mitt hvite hus sa...

Regnbuen er magisk og vakker...O=)God sommer.