lördag 11 juli 2009

Väder För Bokslukare

Loppis på Torsberget idag, yippi! Hittade en super fin trasmatta till gäststugan för, håll i dig, 30 kronor. "Lilla" F köpte sig en fin påse dekorerad med stärnor för 10 kronor. Den ska vara i stallet och där i ska Arthurs morötter förvaras. Efter loppisen blev det ridning. Idag fick vi hålla oss i ridhuset för vädergudarna är fortfarande på visset humör och släpper nederbörd i stora mängder på oss. Under dessa regndagar har jag läst ut två bra böcker som jag gärna vill rekommendera.

Fokus är på Stockholms södra förorter där vi får följa tre huvudkaraktärer som rör sig mer eller mindre i den undre världen. Det är Mahmud den kriminelle förortskillen, Tomas den korrumperade polisen samt Niklas en gravt störd före detta legosoldat. Alla tre har mer eller mindre ett horn i sidan till samhället och drivs av en livsfarlig ambition att på egen hand ställa saker och ting till rätta. Deras skilda öden blandas så småningom samman i en explosiv upplösning. Trots att detta är en ganska mörk och tung bok bara sträckläste jag den. Ville veta vad som skulle hända de tre karaktärerna och hur de skulla kopplas ihop i slutet av boken.

För att imponera på bästa kompisen rånar Andreas en äldre dam. Något går dock fel och damen övermannar pojken, knuffar honom nedför en källartrapp och låter honom ligga där med nacken bruten i flera dagar. Andreas ångrar sitt handlande men nu är det för sent för han valde nämligen fel offer. Den här damen kommer inte låta honom smita undan. När Andreas inte kommer hem den kvällen och sängen står orörd nästa morgon anmäler mamman honom försvunnen för polisen men polisen tar inte hennes oro på allvar, grabben är ju nästan vuxen. Han kan nog ta vara på sig själv. När Andreas kompis Zipp ska redogöra för den aktuella kvällen och berätta vad han vet går historien inte riktigt ihop. Kommissarie Konrad Sejer börjar misstänka att det finns god grund till moderns aningar om att något hemskt har hänt. Tillsammans med kollegan Jacob Skarre försöker han lösa fallet. Under tiden ligger Andreas svårt skadad, förlamad och hungrig i en källare inte långt från polishuset. En bok jag sträckläste och som gav mig gåshud.

Dagens temp: +15.
Dagens väder: regn.

4 kommentarer:

Helena sa...

Karin Fossums böcker har jag läst -de är riktigt bra! Jag äger de flesta också... ;)
Ha det gott!

Kathleen sa...

I <3 LOPPIS!

Ulrica sa...

Fossums bok måste jag köpa när jag är klar med de som ligger på nattduksbordet.

Så tråkigt med Pelle:( Jag har varit där och det är så mycket sorg....

Du vet var du ska vända dig om du eller ni blir redo för en ny livskamrat.

Ingela´s blogg sa...

När djävulen håller ljuset. Den boken minns jag, den var bra